Camera
De camera van de iPhone 5S is ten opzichte van die van zijn voorganger redelijk rigoureus op de schop gegaan. Zo heeft Apple een nieuwe sensor ingebouwd, die 15 procent groter is. De opnameresolutie blijft hetzelfde en dat betekent dat de pixels dus ook groter worden. Een foto wordt opgebouwd uit pixels die licht opvangen en hoe groter de pixel, hoe meer licht deze opvangt. Dat ook het diafragma vergroot is naar f/2.2 helpt nog eens extra, de iPhone 5S zou 33 procent lichtgevoeliger moeten zijn dan de iPhone 5.Het verhogen van de resolutie heeft minder zin dan het vergroten van de individuele pixels, maar je kan er ook in doorslaan. HTC deed met de HTC One (review) namelijk hetzelfde, maar dan nog extremer. In een vergelijkingstest van Techzine kwam HTC’s vlaggenschip echter vaak niet goed uit de test vanwege de opnameresolutie van 4 megapixel.
De iPhone 5S is de eerste smartphone van Apple met een dubbele flitser, met de naam True Tone. In tegenstelling tot andere fabrikanten heeft Apple niet alleen voor een dubbele flitser gekozen om een scène extra fel te belichten, de flitser kan ook de belichtingskleur aanpassen om op die manier foto’s een natuurlijke belichting te geven. Dat komt doordat de gebruikte leds verschillende kleuren hebben; wit en amber. Door de scène te analyseren kan de iPhone 5S bepalen hoe intens beide flitsers moeten schijnen om een natuurlijke belichting te bereiken. Er zijn 1.000 combinaties mogelijk. Dit geldt overigens ook voor video’s.
Als je meer wilt weten over de camera in de iPhone 5S, kan je ook de speciale pagina op Apple’s website raadplegen.
Foto’s
1: Externe belichting, 2: Slechte belichting zonder flits, 3: Zelfde, met flitser.
De kleuren in foto 1 zijn redelijk verzadigd. Dat maakt bij het middelste en rechtse vakje met drukkers niet zo uit, maar bij het linkervakje is te zien dat de kleuren van de prikkers elkaar beginnen te overlappen. Het verschil in kleur kan wel worden waargenomen, maar ligt in werkelijkheid veel verder uit elkaar.
De tweede foto zal je waarschijnlijk niet inlijsten, maar wel moet gezegd worden dat dit aanzienlijk beter is dan de gemiddelde high-end smartphone. Op de derde foto is de True Tone-flitser gebruikt. De kleuren komen erg goed uit de verf, de flitser lijkt dus inderdaad van grote meerwaarde.
1: Beweging in sportmode, 2: Buiten, van dichtbij, 3: Op korte afstand
De foto in sportmode is niet veel beter dan bij de iPhone 5. Wellicht zijn er apps van derden die het er beter vanaf weten te brengen, maar de standaard app van Apple schiet gewoon tekort in deze situatie.
De tweede en derde foto zijn een stuk beter. De kleuren komen prima uit en de helderheid is in orde gezien het treurige weer op de desbetreffende dag.
1: Van grote afstand, 2: Zelfde afstand, ingezoomd
De iPhone 5S ontloopt de valkuil waar veel andere smartphones wel in storten in de foto van grote afstand. Door te focussen op de achtergrond vergeten veel smartphones de rest van de omgeving, welke dan vaak veel te donker uitkomt. Bij de iPhone 5S valt dat alleszins mee. Het inzoomen op de gebouwen levert zoals gebruikelijk geen bijzonder mooi plaatje op. De Nokia Lumia 1020 (review) en Samsung Galaxy S4 Zoom (review) blijven hier de koning.
Video’s
De iPhone 5S schiet Full HD-video’s met een snelheid van 30 beelden per seconde. Dat valt toch wel tegen, gezien de aanwezigheid van de slowmotion-functie met 120 beelden. De video is alsnog aardig goed, maar vooral de bewegingen zouden beter zijn uitgekomen als de snelheid verdubbeld was.
De iPhone 5S beschikt dus ook over een slowmotionfunctie, deze zie je in de onderstaande video in actie. Persoonlijk vind ik deze functie erg leuk en zie ik er ook best wat toepassingen voor.
Als je de video op je iPhone bekijkt kan je aanpassen wanneer de slowmotionweergave moet worden ingeschakeld. Helaas laat de editor het slechts toe om één aaneengeschakeld gedeelte in slowmotion weer te geven. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om eerst een deel in slowmotion te tonen, dan weer tegen normale snelheid en dan weer slowmotion.