Conclusie

This is for the Players, de tagline die Sony gebruikt voor de promotie van de PlayStation 4, is geen leugen. De console is gebouwd met het oog op de toekomst. Er is goed geluisterd naar zowel de feedback van gamers als ontwikkelaars, die al meermaals hun lof hebben uitgesproken over de goede architectuur van de PlayStation 4.

Ik als gamer ben vooral erg blij met het einde van de urenlange patches waarop gewacht moest worden voordat ik kon beginnen met gamen. Tel daarbij de multitasking, share-mogelijkheden, zwaar verbeterde controller en Remote Play-opties in combinatie met de PlayStation Vita en dan kan ik concluderen dat de next-gen een grote stap voorwaarts wordt.

Wel moet Sony oppassen dat het niet te maken krijgt met eenzelfde verhaal als Microsoft had met de Red Ring of Death in de Xbox 360. In Amerika worden verschillende problemen met de console gemeld, van kapotte pookjes op de controller tot volledig defecte consoles dankzij een probleem met de HDMI-uitgang. Volgens Sony kampt minder dan één procent van alle consoles met de problemen, een percentage dat niet hoger is dan andere elektronische apparaten. De persvoorlichter van Sony gaf tevens aan geen problemen te verwachten voor de lancering in Nederland.

Qua games ben ik nog niet helemaal overtuigd. De plaatjes zijn in de meeste gevallen zeer mooi: Meer detail, betere lichteffecten en een meer dynamische omgeving kan ik natuurlijk alleen maar toejuichen. Echter mogen er wat mij betreft ook wat stappen gemaakt worden in de gameplay. Of dit op het moment van de lancering wel of het niet geval is, kan ik nog niet helemaal beoordelen, gezien de beperkte speeltijd.

Tegen de tijd van de launch, 29 november dus, komen we hier zeker op terug!