Eerste impressie van games

Aankomend bij de games moet ik je wel erop attent maken dat het slechts om een eerste indruk gaat, het is dus niet zo dat ik uren de tijd had om iedere game uitgebreid te testen.

Killzone: Shadow Fall
Allereerst uiteraard onze eigen Nederlandse trots; Killzone: Shadow Fall. De eerste gameplaybeelden zagen er natuurlijk belachelijk goed uit, waardoor de verwachtingen enorm hoog waren. Eerlijk gezegd worden deze verwachtingen niet volledig ingelost. Er is geen twijfel over mogelijk dat er flinke stappen zijn gezet, maar toch vielen er een aantal mindere punten op. Direct in het introfilmpje was er toch wel duidelijk aliasing aanwezig en tijdens de gameplay waren het vooral matige schaduwen die soms wat stoorden. Maar misschien is dit het zoeken om het zoeken en valt het de algemene gamer niet eens op. Nogmaals, ik wil echt niet zeggen dat Killzone: Shadow Fall geen kwaliteit uitstraalt, want dat doet het absoluut wel. De textures zijn haarscherp, maar het meest indrukwekkende was nog wel de draw distance. Zelfs in de verte zijn details op gebouwen en andere landschappen duidelijk zichtbaar. Ook is de gehele atmosfeer een stuk levendiger door fantastische lichteffecten die stof-particles veroorzaken en weerspiegelingen in glazen wolkenkrabbers.

Next-gen gaat voor mij echter wel verder dan alleen mooie plaatjes en hier lijkt Killzone helaas achter te blijven. De gameplay voelde niet echt lekker. De gevechten waren gewoonweg een beetje saai. De introductie van OWL, een vliegende compagnon welke je voorziet van extra mogelijkheden, zou het mogelijk in de loop van de game wat dynamischer kunnen maken. De AI reageerde ook een aantal keer knullig en traag. Natuurlijk, het blijft een game, maar als je de AI houterig weg ziet rennen, ziet dat er toch vreemd uit.

Battlefield 4
Na het reviewen van de PlayStation 3-versie was ik toch wel benieuwd naar de verschillen en of het de upgrade waard is. Hier kan ik vrij kort over zijn: Ja. Niet alleen grafisch is het verschil duidelijk zichtbaar, ook speelt de game dankzij de verbeterde controller een stuk lekkerder. Daarnaast is de multiplayer eindelijk gelijkwaardig aan de PC-versie, namelijk 32 versus 32 inclusief de grote maps, welke niet mogelijk waren op de PlayStation 3 en Xbox 360.

Wanneer je de PlayStation 3-versie al in het bezit hebt, kan je voor 10 euro upgraden. Hiervoor hoef je alleen de PlayStation 3-game in je nieuwe console te doen, waarna je in de PlayStation Store de aankoop kan doen. Voor de slimmeriken onder ons: nee, het is niet mogelijk om het schijfje aan je vrienden door te geven om met zijn allen te profiteren van die korting. Elk exemplaar heeft een unieke code die kan worden uitgelezen door de console.

Need for Speed Rivals en Assassin’s Creed IV
Over Need for Speed Rivals en Assassin’s Creed IV: Black Flag kan ik helaas niet zoveel kwijt, aangezien ik die slechts heel kort heb gespeeld. Visueel zag Need for Speed er echter wel heel strak uit en de game liep soepel dankzij de Frostbite-engine waar ook Battlefield 4 op draait. Weinig aliasing, scherpe textures en motion blur waardoor het snelheidsgevoel goed aanwezig was. De controle over de auto’s was even wennen, maar de laatste Need for Speed-games hadden allemaal wel een Arcade-gevoel wat dus geen probleem zal worden voor veel gamers.

Assassin’s Creed lijkt de stap naar next-gen wat minder overtuigend gemaakt te hebben. De textures verschillen in veel gevallen niet veel van de PlayStation 3-versie en hoewel iets minder, ook hier is er naar mijn mening te veel aliasing aanwezig. De water-effecten waren daarentegen wel duidelijk van een hoger niveau.

Knack en Resogun
Dan om af te sluiten nog twee exclusieve games: Knack en Resogun. Knack is een platformer, mede-ontwikkeld door de man achter de architectuur van de PlayStation 4. Daarnaast heeft hij een rijk verleden aan game-ervaring, zo heeft hij meegewerkt aan Crash Bandicoot, Spyro the Dragon, Jak and Daxter en Ratchet & Clank, ook voor deze game aardige verwachtingen dus. Het idee is dan ook best aardig. Knack is een wezen dat kan transformeren door gebruik te maken van verschillende materialen zoals ijs en metaal. Wanneer hij dit absorbeert, kan Knack uitgroeien tot een grote vechtersbaas. Maar helaas blijft de gameplay ondanks de gedaanteveranderingen vrijwel hetzelfde en zit er ook in de tegenstanders weinig variatie. Visueel ziet het er op zich wel goed uit, maar niets is echt baanbrekend.

Resogun zal vooral voor de wat oudere gamers een aangename verassing zijn. De basis van de game is namelijk al jaren oud, maar door de ontwikkelaar van onder andere Super Stardust HD in een nieuw jasje gestoken. Je bestuurt met de ene stick je spaceship en met de andere stick schiet je. De hordes vijanden groeit naarmate de tijd waardoor het steeds lastiger wordt om je overal tussendoor te manoeuvreren.

Ondertussen is het ook nog de bedoeling dat je poppetjes redt voor de extra uitdaging. Op een gegeven moment wordt het zo hectisch dat je blij bent dat je over extra mogelijkheden beschikt om rustmomentjes te creëren. Echter, hoe hectisch het ook wordt met ontelbare objecten in beeld, de framerate blijft vloeiend. Ik heb altijd al een voorliefde voor arcade-games gehad, sommigen hebben mij meer uren plezier gegeven dan de grootste AAA-games.

Resogun wordt mogelijk één van die games! Voor de gamers die beschikken over PlayStation Plus: jullie krijgen de game direct bij de launch gratis.