Software (2)

Share en streamen
Zoals ik eerder al aangaf is de Share-knop misschien wel één van de tofste nieuwe features. Omdat deze knop altijd dicht bij de hand zit, is het heel eenvoudig om snel gameplay op te nemen. Ontwikkelaars hebben overigens wel de keuze om hiervoor beperkingen in een game in te bouwen, om bijvoorbeeld spoilers tegen te gaan.

Je hoeft echter niet bang te zijn dat je net een wereldgoal hebt gemaakt en vergeten bent om dubbel op de Share-knop te drukken en het dus niet hebt vastgelegd: De PlayStation 4 neemt namelijk altijd de laatste 15 minuten van je speelsessie op. Sony heeft een handige applicatie gebouwd om deze beelden te kunnen knippen, zodat er niet 15 minuten aan gameplay moet worden geüpload terwijl het bijvoorbeeld gaat om een goal, inclusief herhaling. Dus heb je net iets tofs beleefd, dan kan je gewoon direct naar de opgenomen gameplay en deze bewerken. De game staat op de achtergrond gewoon op pauze, dus je kunt direct nadat je een filmpje op bijvoorbeeld Facebook hebt gepost, verdergaan waar je bent gebleven.

Naast de mogelijkheid om beelden op te nemen, is het ook mogelijk om deze live te streamen, zodat iedereen met je mee kan kijken. Zowel Twitch als Ustream kunnen door gamers gebruikt worden. Bij een demonstratie met een PlayStation 4 welke verbonden was met het Amerikaanse PlayStation Network werd getoond hoe simpel dit in zijn werk gaat. Het is zelfs mogelijk om de PlayStation Camera te gebruiken om je eigen hoofd en stem mee te streamen. Ook kan de chat op jouw scherm worden getoond, zodat je direct antwoord kan geven op vragen van kijkers. Het beeld van de game wordt hierdoor iets kleiner gemaakt, zodat het chatvenster er netjes naast kan staan.

De koppeling met je eigen social media komt ook hier terug, zo is het in te stellen om automatisch een post op Facebook of Twitter te plaatsen zodra je begint met streamen. Wil je niet dat de hele wereld je ziet spelen, dan is het ook mogelijk om in te stellen dat alleen je PlayStation-vrienden je beelden op hun eigen console kunnen meekijken.