, ,

Restaurant Empire (Enlight Software)

De Pre-Beta die wij kregen opgestuurd uit Hong Kong! was voor ongeveer 60% af. In de Pre-Beta zaten al 15 van de 25 scenario’s verwerkt, dus zo kon ik toch een goed beeld krijgen van hoe de game eruit gaat komen te zien en wat ons te wachten staat. De cijfers die ik het spel gegeven hebt kunnen nog wijzigen, omdat het spel nog in bewerking is. Het spel kan nu nog aan een boel kanten wijzigen en/of verbeterd worden dus om hieraan al een bindend cijfer te gaan geven is niet verstandig! Maargoed, zoals gezegd was er al voldoende af om toch een goede indruk van het spel te krijgen.

In het begin zie je een mooi geanimeerd filmpje waar een kok druk bezig is met gerechten te fabriceren. De kok krijg het idee om zelf maar een goed restaurant te openen en krijgt hierbij hulp van zijn oom. Zijn oom had ooit een goed runnend restaurant maar is er mee gestopt, maar hij geeft jou (de kok) erg veel en vooral goed advies waarna je maar beter kan luisteren wil je een goed lopend restaurantje hebben. Restaurantje? Inderdaad! In het begin heb je maar een kleine ruimte tot je beschikking er passen een achttal tafeltjes in de ruimte en je hebt een keuken en een toilet, en hiermee moet je het doen bij het eerste scenario. Als eerste is het de bedoeling dat je jou restaurantje een goed uiterlijk geeft en mooi en gezellig/romantisch inricht. Je kan uit van alles kiezen zoals kleedjes, lampen, kaarsjes, schilderijen, planten en ga zo maar door. Als je eenmaal je restaurantje leuk heb ingericht naar jou wensen dan kan je beginnen om een menu samen te gaan stellen.

In het begin heb je niet erg veel keuze uit gerechten, wat je echter wel kan doen is zelf een beetje gaan knutselen. Zo heb je bijvoorbeeld een bord soep waar standaard bijvoorbeeld twee worteltjes, één uitje, drie tomaten en een takje tijm inzit, de aantallen veranderen. Bijvoorbeeld meer ui of meer wortels in de soep. Wat je ook kan doen is nieuwe producten eraan toevoegen, zo kan je bijvoorbeeld stukjes vlees in de soep laten doen of een extra groente erbij. Dit lijkt leuk en eenvoudig maar dat is het beslist niet! Je bezoekers zijn kieskeurige eters en eten niet alles wat jij ze voorschotelt. Het is dus van groot belang dat je goede ingrediënten pakt en zorgvuldig bij elkaar stopt. Mocht je er een grote rotzooi van maken en zomaar alles met elkaar mengen terwijl het absoluut niet bij elkaar past, dan gaan de bezoekers reclameren. Zo krijg je bijvoorbeeld te horen dat het eten absoluut niet te eten valt en dat ze niet van plan zijn ooit nog terug te komen als het menu hetzelfde blijft! Of ze gaan na het dineren meteen naar de wc om meteen al die troep meteen weer uit te sch….euhm, laten we het maar houden op: naar de wc gaan :)

Wat er ook verkeerd kan gaan en waar je in eerste instantie eigenlijk helemaal niet aan denkt is het inrichten van het restaurant. Nu zal je denken als het restaurant er goed uitziet en netjes is dan kan er toch niets fout gaan? Je hebt het mis! Want er kan wel degelijk iets fout gaan. Zo open je bijvoorbeeld je nieuwe restaurant en je hebt je restaurant poepsjiek ingericht met allerlei toeters en bellen. Je menu kaart moet je dan een beetje aanpassen omdat je budget niet zo hoog meer is dus je gaat de wat goedkopere producten aanschaffen. Het gevolg daarvan is niet mis! De gasten klagen dat ze veel beter van het eten verwachte, omdat het uiterlijk en het interieur van je restaurant er zo goed verzorgt uitziet. Dus hierover hebben de makers goed nagedacht!, zo zou het namelijk in het echt ook zijn!

Zoals je in het begin al gelezen had zijn er een boel scenario’s. het is de bedoeling dat je in totaal 25 scenario’s uitspeelt. Een scenario bestaat voornamelijk uit, een minimaal aantal bezoekers die minimaal zoveel geld uitgeven. Als je hieraan voldoet mag je naar het volgende scenario. Je krijgt hierdoor steeds meer tot je beschikking. Zo krijg je een steeds groter gebouw en kan je het steeds luxer inrichten, en veel en veel meer gerechten maken en kopen! De lat wordt hierdoor ook steeds weer iets hoger gelegd zodat het steeds opnieuw een uitdaging is om ook dot scenario weer te halen.