Episode One
Had je in het originele Half-Life 2 veertien chapters, Episode One heeft er vijf, dus zeg maar 1/3 ervan. Het verschil is wel dat je hier meteen aan de slag kan en er in HL2 eerst een introductie was. Ook is er een enorm verschil qua variatie tussen de chapters, elk chapter speelt zich af in een compleet ander gebied dan het vorige chapter. Dit haalt het "herhalingsgevoel", wat er soms in HL2 wel was, weg.Zo speelt één van de chapters zich volledig in het donker af. Zonder je zaklamp zie je echt helemaal niets, je zult dus zuinig moeten zijn met je licht, aangezien je niet wilt opladen als er monsters aankomen. Ook moet je in dat level je zaklamp op de zombies richten zodat Alyx ze kan zien en kan beschieten.
Een ander chapter speelt zich af in de Citadel waarin je, zoals ik al eerder zei, de reactorkern moet stabiliseren. Dit level bevat een groot aantal puzzels en is erg leuk om te spelen. Zowieso zitten er veel meer puzzels in het spel dan in HL2. Zo zal je op een gegeven moment in een kamer met allemaal lasers en explosieve vaten terecht komen, waar het de bedoeling is hier ongeschonden langs te komen (zie screenshot hierboven).
Ook leuk om te vermelden is de nieuwe vijand, de zogenaamde Zombine. Een Combine soldier met een Headcrab op zijn hoofd, net als bij de mensen gebeurd (de Zombies). Deze Zombines zijn erg sterk, en gaan soms zelfs tot kamikazeaanvallen over met een granaat in hun hand. Verder zijn ook de Ant-Lions, Zombies, Striders en natuurlijk de headcrabs weer terug. Een klein minpunt is in mijn ogen het gebrek aan nieuwe wapens. Er is helemaal niets nieuws in het arsenaal. Misschien alleen het feit dat Alyx de Rollermines kan hacken zodat ze voor je werken in plaats van tegen je, maar dat is maar heel even in het spel. Hoe dan ook: het is aan jou, samen met Alyx en de rebellen, de Combine te verslaan tijdens één grote adrenalinetrip door City 17.
Table of contents
- 1. Introduction
- 2. Episode One
- 3. Systeemspecs
- 4. Conclusie