, ,

De Game

In de inleiding heb je gelezen dat het een Citybuilder genre betreft. Een Citybuilder game is zoals de naam al zegt, je moet een stad bouwen, onderhouden en nog veel meer en dat moet je in dit spel ook doen. Je moet zorgen dat je mensen tevreden zijn, je slaven niet te veel werk krijgen, ziektes tegengaan, en nog veel meer.

Zoals je al op enkele screenshot’s heb kunnen zien of je kunt het vanuit de naam leiden, het is dus een spel wat zich afspeelt in de Romeinse tijd. Je slaven, en burgers moeten dus werken voor de kost. Dat is geheel gevarieerd, van slager tot mijnwerker of van wol plukken tot brandweerman. Je moet wel oppassen welke acties je uitvoert, want als je te veel huizen bouwt komen er meer mensen in je dorp te wonen. Je dient dan je dorp aan te passen zodat iedereen aan zijn behoeftes komt. Want als er brood te kort, worden de mensen ontevreden tot zelfs woedend.

Wat ook belangrijk in dit spel is dat je voorzien ben van diverse rampen. Er kunnen branden uitbreken, je moet hiervoor dus een kazerne hebben gebouwd. Helaas niet enkel een kazerne want in de Romeinse tijd hebben ze nog geen brandweerwagens met slangen. Je moet dus nog wat waterputten in de omgeving hebben. Duurt het te lang voordat er water is, dan brand de woning uit.

Om de huizen te kunnen bouwen moet je hout hakken, en niet alleen hout hakken. Om je huizen beter te laten zijn dien je ook aan andere onderdelen te denken, zoals ijzer erts of stenen. Voor sommige gebouwen heb je zelfs een minimum aantal inwoners in je dorp nodig. Zo zijn er nog meer diverse voorwaarden voor sommige gebouwen.

Je kunt dit spel spelen via missies of via de modus “Free Building Mode”. Als je de modus Free Building Mode speelt, dan kan je gewoon een dorp bouwen en onderhouden. Bij de missies moet je voor elke level een XX aantal voorwaarden behalen om door te gaan naar de volgende missie. Je moet dus een keer de welbekende oudere ziekte “De Plaag” verslaan, of je moet zorgen dat je een 50tal inwoners in je dorp hebt om een bepaald monument te bouwen.

Dit spel is wel veranderd sinds ik de Preview versie heb gespeeld, het eerste wat me gelijk opvalt is: De dag en nacht cyclus. In de preview versie was het enkel dag, in de review versie kan het dus ook nacht worden. Een leuk pluspuntje dus. Het spel is nog steeds zo dat je soms gewoon even beneden kan zitten biertje drinken en later weer verder spelen, zonder dat je dorp verwoest is.

Je burgers hoeven niet alles zelf te doen, je hebt hiervoor de harde werkers die niks of nauwelijks betaald krijgen, namelijk de slaven. Zij doen het harde werk, maar let op ze kunnen in opstand komen. Als hun werk te veel is door te weinig personeel is dit mogelijk. Je kunt de werkdruk verminderen door middels met goud extra slaven erbij te kopen, dan zijn de slaven weer te vreden.