, ,

Features

De Turtle Beach Ear Force X4 headset heeft ook de nodig features. Zo heeft deze headset ondersteuning voor Dolby Digital, Dolby Pro Logic II en Dolby Headphone surround technologie. Hierdoor zou het geluid van je Xbox 360 of film moeten klinken alsof je via een hometheaterset luistert, alleen zonder dat de mensen om je heen last hebben van het geluid.

Volgens Turtle Beach voegt dolby surround ongelooflijk realisme toe aan je game-ervaring, waardoor je een betere speler kunt worden. Met actiegames kun je horen waar je vijanden vandaan komen en sneller en nauwkeuriger reageren. Met interactieve spelletjes, zoals Guitar Hero of Rock Band zou je daarnaast subtiele details in de muziek en geluidsignalen beter kunnen oppikken, dan wanneer je het geluid over luidsprekers laat lopen.

En wat dat betreft heeft Turtle Beach niet gelogen, het geluid dat uit de X4-headset komt is fenomenaal. In eerste instantie was ik wat sceptisch, maar nadat ik de X4 een paar keer gebruikt had moest ik die mening toch bijstellen. De X4 brengt het geluid waanzinnig goed over, waardoor je echt in de game of film ‘gezogen’ wordt. Om even twee voorbeelden te noemen: bij Gears of War heb je vrijwel direct door dat er iemand achter je loopt, omdat je de voetstappen van de ander hoort. Ook de subtiele details waar Turtle Beach het over heeft heb ik ervaren bij Guitar Hero. Na een aantal keer Guitar Hero Metallica te hebben gespeeld, en dan voornamelijk het o zo bekende ‘Nothing Else Matters’, moet ik bekennen dat ik er toch een heel andere beleving bij had, dan bij de talloze keren dat ik het nummer op de radio heb gehoord.

Bass Boost

De X4 headset is uitgerust met een bass boost functie die volgens Turtle Beach diepe, rijke bastonen produceert door het verhogen van het volume van de lage frequenties, net zoals de subwoofer op je hometheatersysteem. Dit verbetert de game-ervaring, versterkt het geluid van explosies, geweerschoten en maakt andere diepe basgeluiden heftiger, aldus Turtle Beach. Bass boost kan uitgeschakeld worden met de schuifschakelaar op de koptelefoon.

Bass Boost is leuk, maar biedt niet echt een meerwaarde. Mijn mening is dat de bas die in de games of films aanwezig is meer dan voldoende wordt geaccentueerd. Voor sommige muziek wil je echter wel een diepe bas hebben en dan komt deze functie uitermate goed uit de verf. En in ieder geval zullen je buren niet klagen over een dreunende subwoofer.