Het spel beginnen

Profiel aanmaken

Het spel begint met het aanmaken van een profiel. Je kiest een naam voor je park, een figuurtje dat jou voor moet stellen, één van de vier karakters die jouw persoonlijke adviseur wordt tijdens het spel en daarna de moeilijkheidsgraad.

Er zijn in totaal drie moeilijkheidsgraden. De eerste, genaamd Sandbox, is de meest eenvoudige. Dit is de beste spelmodus voor mensen die het spelletje nog niet kennen of opgefrist willen worden. Verreweg de meeste administratieve taken zijn geautomatiseerd, zodat je je volledig bezig kunt houden met het ontwerp van je park.
De tweede modus is de Sim-modus. Als je hiervoor kiest zul je zelf je onderzoekslaboratoria aan de gang moeten houden om nieuwe attracties en winkels uit te vinden en je kunt meer dingen regelen op het gebied van het loon van je personeel en de inkoopprijs van je producten.
De laatste mode is de Full-mode. Hierin gaan alle registers open, en dat zijn er veel, en kun je je helemaal uitleven op je park. Alles, maar dan ook alles rust op jouw schouders, van het beheren van de kas, het handelen in aandelen tot het op peil houden van je voorraden.

Alhoewel de meeste gamers geen problemen zullen hebben met het feit dat alleen de summiere handleiding in het Nederlands is, vind ik het toch een gemis dat de DS versie van dit spel niet een Nederlandse taaloptie heeft. Het is niet enorm storend, maar was toch een goede aanvulling geweest op dit spel. Een ander minpunt is dat je maar één profiel kan aanmaken, hoogstwaarschijnlijk wegens de beperkte opslag van de DS cartridge. Maar als je eens wat anders wilt proberen dan je huidige profiel kun je dus helemaal opnieuw beginnen.

Je adviseur

Net als in het origineel wordt je bijgestaan door je adviseur. Zo nu en dan schuift je gekozen adviseur in beeld en geeft hij of zij je advies. In het begin is dit best handig, maar als je wat intensiever bezig bent met het beheren van je park kan de adviseur bij tijd en wijle behoorlijk irritant worden. Maar je zult ermee moeten leven, want uitzetten van de adviseur is helaas niet mogelijk.

Je adviseur heeft overal wat over te zeggen
Aan jou de taak om de juiste balans te vinden

Een park kiezen

Het doel van het spel is dat je overal ter wereld parken gaat bouwen. Je begint in Engeland, waar de grond gratis is. Elke keer is het doel om een bepaalde parkwaarde te realiseren en een bepaald bedrag in kas te krijgen. Als je dat gehaald hebt kun je een volgend land kiezen. Elk land heeft zijn eigen statistieken. Sommige landen hebben veel inwoners, maar zijn niet zo rijk en in andere landen is de grond erg duur.

De besturing

De besturing van Theme Park is volledig omgezet naar DS besturing. Je kunt alle paden en attracties plaatsen met de DS stylus. Standaard wordt op het bovenste scherm een plattegrond van je park weergegeven, het isometrische aanzicht op het onderste scherm. Als je meer informatie over een attractie, werknemer of bezoeker wilt, volstaat het om het object aan te klikken, op het bovenste scherm verschijnen dan de details. Mocht je wat willen veranderen in die details, dan kun je op het onderste scherm op een edit-button klikken, waarna de schermen omwisselen en je dus zaken kan gaan aanpassen aan het object. Het is even wennen, maar het werk uiteindelijk erg goed.

Een beetje overbodig is het feit dat je de meeste acties moet bevestigen door een rondje of vinkje te tekenen op het scherm. Het voorkomt wel dat je perongeluk ergens op klikt, maar het had van mij weggelaten kunnen worden.