Camera

Samsung-vlaggenschepen hebben al enkele jaren camera’s die zich met de beste in de markt kunnen meten. De dual-pixel-sensor die werd gebruikt voor de camera in de Galaxy S7 vorig jaar, betekende een behoorlijke sprong voorwaarts voor smartphonefotografie, zeker gekoppeld aan de lichtsterke lens met een diafragma van f/1.7. Met name de prestaties in het donker werden een stuk beter. Sindsdien hebben we eigenlijk nog geen smartphonecamera gezien die het exemplaar in de S7 overtreft. Je zou dus kunnen zeggen dat de camera van de S7 zijn tijd in sommige opzichten een stukje vooruit was. Je kunt je ook afvragen hoeveel beter een smartphonecamera nog moet worden als het gaat om het simpelweg schieten van foto’s. Het feit dat veel fabrikanten zich op dit moment te buiten gaan aan dual-camera configuraties, geeft wel aan dat er op dit moment niet veel meer te winnen is op het gebied van de enkele camera. Wij zijn overigens blij om te zien dat Samsung niet meegaat in dat circus. In onze ervaring voegt dit met uitzondering van af en toe wat kunstzinnigheid niet veel toe aan de foto’s die je maakt. Een smartphonecamera moet eerst en vooral gewoon een snel en goed point-and-shoot-apparaat zijn wat ons betreft. Gezien de staat van de markt op het gebied van de smartphonecamera en de kwaliteit die de camera in de S7 al leverde, is het op zich niet zo gek dat Samsung ervoor heeft gekozen om exact dezelfde camera te gebruiken in de S8. Althans, als het gaat om de hardware, softwarematig is er wel wat veranderd volgens Samsung. Ons vallen die aanpassingen met name in het donker op. Waar we bij de S7 altijd een roodzweem konden waarnemen over foto’s gemaakt in het donker, is dat nu niet langer of in ieder geval veel minder het geval. Verder vangt de sensor mede dankzij de lichtsterke lens lekker veel licht op en blijft ook de scherpte goed behouden.

Bij daglicht in het zonnetje zet de camera van de Galaxy S8 haarscherpe plaatjes neer. Wel valt ons op dat sommige kleuren enigszins oververzadigd worden vastgelegd. Je kunt dit bijvoorbeeld goed zien aan het gras in onderstaande foto. Ook de lucht was tijdens het maken van deze foto duidelijk minder diepblauw.

Ter vergelijking hebben we de laatste foto hierboven ook nog een keertje genomen met de Huawei Nexus 6P. De Galaxy S8 komt veel dichter bij de werkelijke kleuren voor deze scène.