2min

Tags in dit artikel

, , , ,

De grote najaarsschoonmaak bij Google gaat binnenkort van start. Google, groot geworden met zijn zoekmachine, biedt vele uiteenlopende diensten aan voor de internetgebruikers, van Gmail tot aan Google Maps. Het bedrijf biedt echter ook een hele hoop kleine diensten aan, veel daarvan zijn een experiment of zogenaamde proefballonnetjes. In de komende maanden zullen 10 van deze kleinere diensten gaan verdwijnen.

Dat schrijft Alan Eustace, Senior vice-president op de officiële blog van Google. De komende maanden zullen welgeteld 10 diensten van Google verdwijnen of gefuseerd worden met reeds bestaanden diensten. "Dit zal het leven van onze gebruikers veel eenvoudiger maken en de algehele beleving van Google verbeteren", aldus Eustace. Hierdoor kan Google meer tijd en middelen spenderen aan ‘high impact products’: diensten die door honderden miljoenen internetgebruikers benut worden.

Het gaat om de diensten Aardvark, Desktop, Fast Flip, Google Maps API for Flash, Google Pack, Google Web Security, Image Labeler, Notebook, Sidewiki en Subscribed Links. Alle gebruikers van de diensten zullen de komende maanden op de hoogte worden gesteld.

Het is niet de eerste keer dat Google de stekker trekt uit diensten die het aanbiedt. Sinds de terugkeer van Larry Page als CEO bij Google, lijkt Google flink aan het opruimen geslagen. In juni maakte Google bekend dat het stopt met Google Health en Google Powermeter. Google Health is een dienst waarbij de gebruiker een gezondheidsdossier bij kon houden. Met Google Powermeter was het mogelijk om het stroomgebruik in eigen huis bij te houden. In dezelfde maand werd ook aankondigt dat veel Google API’s werden beëindigd of omgezet in een betaalde variant.

Een maand later kondigde Google aan te gaan stoppen met Google Labs. In Google Labs zijn een aantal van Google’s beste zoekhulpmiddelen ontstaan die zijn gegroeid tot volwaardige producten, zoals Google Maps, Reader, Video, Docs, Trends en Similar Image Search. Het betekent overigens niet dat Google geen ruimte meer biedt voor nieuwe projecten, daarvoor blijft bij Google altijd ruimte, gezien de 20 procent regeling voor werknemers.

Nu Google flinke opruiming houdt wordt het bedrijf weer wat compacter en minder uitgebreid. Wellicht hoopt Google met het beëindigen van niet succesvolle producten dat werknemers weer gaan nadenken en bouwen aan nieuwe initiatieven, die mogelijk wel succesvol kunnen worden.