2min

Tags in dit artikel

, , ,

Facebook is steeds minder populair bij gebruikers, dan dat aandeelhouders en beleggers wellicht vermoeden. Vier van de vijf Facebookgebruikers zegt nog nooit producten of diensten te hebben aangeschaft door een reclame-uiting op het sociale netwerk. Tevens brengen gebruikers minder tijd door op het platform dan een half jaar geleden.

Dat blijkt uit een poll van Reuters onder 1032 Amerikanen. Eén op de drie respondenten (34 procent) zegt minder tijd door te brengen op Facebook dan een half jaar geleden. Belangrijkste redenen hiervoor zijn verveling, beperkte relevantie en zorgen over privacy issues. 40 procent van de ondervraagden zegt dagelijks Facebook te bezoeken. Een kleine groep van 20 procent zegt daarentegen steeds vaker op het sociale netwerk te komen. Als advertentieplatform is Facebook evenmin geliefd bij gebruikers: 80 procent van de respondenten zegt nooit één cent te hebben uitgegeven aan producten of diensten die op Facebook aangeprezen worden.

Vorige maand maakte Facebook haar debut op de NASDAQ, de Amerikaanse technologiebeurs. Aanvankelijk gingen de aandelen voor een koers van 38 dollar per stuk over de toonbank, maar al snel ging het aandeel flink onderuit. Op het moment noteert het bedrijf een koers van 26,90 dollar per aandeel, een daling van omgerekend 29,2 procent sinds de introductie. Hierdoor is Facebook in korte tijd met zo’n 30 miljard dollar afgewaardeerd en mogelijk is het einde nog niet in zicht.

Facebook weigerde om commentaar te geven op de resultaten van de poll. Het verwijst daarentegen naar een case study waaruit zou blijken dat Nutella 15 procent meer omzet wist te behalen dankzij Facebook’s advertenties. Volgens hetzelfde onderzoek steeg de omzet van restaurantketen Applebee’s met een factor 3 als gevolg van de advertentieruimte op Facebook.