Voorstel om Google te splitsen niet reëel en doodsteek voor innovatie

Abonneer je gratis op Techzine!

Binnen het Europees Parlement is het idee ontstaan om Google middels wetgeving te gaan dwingen zichzelf op te splitsen, daarbij komt de zoekmachine los te staan van de rest van het bedrijf. Google heeft in Europa namelijk een machtspositie met de zoekmachine: het marktaandeel ligt op 92,5 procent. Deze opsplitsing is echter een heel onzalig idee en zal de doodsteek betekenen voor veel innovaties.

Laat ik voorop stellen dat ik mij wel kan vinden in de kritieken dat Google misbruik maakt van zijn machtspositie en de eigen diensten teveel promoot, ten koste van diensten van concurrenten. Prijsvergelijkers, Hotelkamer- en vliegticketsites hebben last van het feit dat Google dit soort diensten zelf gaat aanbieden en deze diensten hoog in de zoekmachine promoot en de bestaande partijen verder naar onderen drukt. Dat Google daarvoor op de vingers wordt getikt en met oplossingen moet komen is prima, als het bedrijf dat weigert en er volgen boetes, is dat ook prima. Google dwingen zichzelf op te splitsen is echter niet OK.

Splitsing technisch en juridisch enorm lastig

Om te beginnen wordt het probleem niet opgelost als je Google dwingt zichzelf in tweeën te splitsen. Google zal een mogelijke splitsing met hand en tand aanvechten en om eerlijk te zijn; gelijk heeft het. Verder zal Google bij een splitsing nooit alleen de zoekmachine afsplitsen, maar zal het alle online diensten bij elkaar willen houden.

Veel diensten zijn namelijk aan elkaar geknoopt, zowel technisch als juridisch. Zo hebben de algemene voorwaarden van Google effect op alle online diensten. Technisch heeft Google zaken als Adsense, Adwords, Google Analytics, Google Products, Google Webmaster Tools, maar ook Google+ aan elkaar geknoopt. Dan heb ik het nog niet eens over YouTube.

Zoekmachine is (financieel) hart van het bedrijf

De zoekmachine van Google is het eigenlijk het hart van het bedrijf. Als je dat eruit snijdt, dan blijft er niks over. De advertenties die rond de zoekmachine staan, financieren eigenlijk het hele bedrijf. Als we naar de resultaten van het derde kwartaal van dit jaar kijken, dan zien we dat Google 68 procent van zijn omzet haalt uit advertenties op de eigen websites, waarvan de zoekmachine de allergrootste is. Verder komt bijna 21 procent van de inkomsten uit advertenties die worden geplaatst op externe websites. De 11 procent die overblijft is omzet uit andere diensten, enkele voorbeelden zijn Google Enterprise, Android en Chrome.

Op het moment dat het bedrijf gesplitst moet worden, zal de omzet in een van de twee ondernemingen met zo’n 90 procent dalen. Daardoor zal dat deel financieel gezien ongetwijfeld in de problemen zal komen.

Doodsteek voor innovatie

Google verdient bakken met geld met de zoekmachine, maar het bedrijf investeert ook weer enorm veel geld in de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Een groot deel van die nieuwe producten en diensten worden een mislukking, met als gevolg dat Google tientallen of misschien wel honderden miljoenen heeft verbrand. Aan de andere kant worden enkele projecten wel een succes en dan levert het juist geld op.

Een goed voorbeeld is Android, het mobiele besturingssysteem van Google is een onwaarschijnlijk groot succes waar het bedrijf van te voren niet eens op had durven hopen. Veel geld wordt er echter niet mee verdiend, waarschijnlijk kost Android juist geld.

Indirect levert Android echter wel geld op. Er wordt bijvoorbeeld geld verdiend met de verkoop van apps via Google Play, maar veel belangrijker nog: alle Android-toestellen hebben de zoekwidget van Google standaard op het hoofdscherm staan, waardoor mensen standaard met Google zoeken. Rond die zoekmachine kan Google weer advertenties tonen wat weer geld oplevert. Als Android het alleen moest hebben van de verkoop van apps, dan was het waarschijnlijk niet rendabel.

Zo zijn er echter nog veel meer initiatieven van Google die op dit moment alleen maar geld kosten, maar wel zeer innovatief zijn. Bijvoorbeeld de zelfrijdende auto, de luchtballonnen om internet te bieden in afgelegen gebieden, Google’s onderzoek om het leven te verlengen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Conclusie

Google opsplitsen is een slecht idee van de Europese politiek, die waarschijnlijk te weinig kennis van zaken heeft. Daarnaast is het een heel gevaarlijk idee omdat het uiteindelijk innovatie belemmert en misschien wel het voortbestaan van Google bedreigt, al klinkt dat wat onwerkelijk. Dat wil echter niet zeggen dat ze Google volledig hun gang moeten laten gaan, een bedrijf van zo’n formaat zoekt nou eenmaal de grenzen op. Google is niet het eerste en ook niet het laatste bedrijf dat dat zal doen.

De EU kan gewoon aanpassingen in beleid of producten eisen, als Google weigert een compromis te sluiten met de EU kunnen er boetes worden opgelegd. In het verleden is dat ook gebeurd met Microsoft, dat bedrijf is ook niet gedwongen opgesplitst. Dat terwijl Microsoft nog steeds marktleider is met Windows, het maakt er alleen geen misbruik meer van.

Verder denk ik dat Google zich moet realiseren dat het met de zoekmachine in Europa zeer dominant is en dat het niet onder aanpassingen in de zoekmachine uit kan komen. Door de discussie op de spits te drijven en te weigeren tot een compromis te komen, krijg je dit soort onzalige en gevaarlijke ideeën. Google zou er goed aan doen iets sneller te handelen, maar de EU moet ook gewoon sneller boetes uitdelen als een bepaalde compromisdatum wordt overschreden. Daarmee worden bedrijven als Google gedwongen sneller te handelen en springen we niet van het ene uiterste (misbruik van machtspositie) naar het andere (opsplitsing).