6min

De kogel is door de kerk: Apple komt met een headset, genaamd Apple Vision Pro. Voor het eerst sinds de Apple Watch in 2015 komt de techgigant uit Cupertino met een geheel nieuwe productlijn. De prijs van 3499 dollar liegt er niet om, maar het bevat in ieder geval enorm geavanceerde technologie in een compact formaat. Wat kun je er allemaal mee? Gaat het onze manier van werken opschudden?

Tim Cook onthulde de Vision Pro tijdens de WWDC 2023. Voordat het de beurt was aan Vision Pro presenteerde het bedrijf onder andere wat het van plan was met IOS17 en andere softwareplatforms. De headset werd gebracht als de befaamde “One More Thing…” aan het eind van de grote jaarlijkse presentatie. Hierin volgt het dezelfde trend waar ook FaceTime, de MacBook Air en de Apple Watch in afgelopen jaren mee gepresenteerd werden. De headset zal in 2024 het levenslicht zien, hoewel we nog geen Europese datum te horen hebben gekregen. Een gigantische hoeveelheid aan speculatie ging vooraf aan de aankondiging: van twijfels binnen Apple zelf over de vatbaarheid van een VR-headset tot de vermeende ontwerpen.

Het eindresultaat: een opvallende verschijning die in veel opzichten de designkeuzes volgt van eerdere VR-/AR-spelers. De vorm van de HMD (head-mounted display) doet denken aan de Meta Quest Pro, dat ook het meest in de buurt komt van Apple’s headset op andere gebieden. De Vision Pro bevat de krachtige Apple M2 in combinatie met een gloednieuwe R1-chip, dat alle sensoren aan boord van de headset binnen 12 milliseconden zou kunnen verwerken. Dat is ietsje meer dan 83 Hz, hoewel we nog niet van Apple te horen hebben gekregen hoe snel de interne display zelf schakelt. Wel weten we dat het gaat om een micro-OLED scherm dat per oog ongeveer op 4K uitkomt. Qua batterijduur moeten we 2 uur verwachten. De accu is via een kabeltje verbonden met de Vision Pro en dient in een broekzak meegedragen te worden. Het is een interessante keuze, aangezien de Meta Quest Pro bijvoorbeeld geheel draadloos is.

Er zijn geen externe controllers of sensoren: je handen en ogen zorgen voor de aansturing. Volgens tech-YouTuber Marques Brownlee, die de Vision Pro een halfuurtje mocht uitproberen, is de tracking van ogen en handen verreweg het meest indrukwekkende kenmerk van de headset. Hij stelt echter ook dat het best een zwaar apparaat is. Niet al te gek aangezien het gebruikmaakt van hoogwaardige materialen en behoorlijk wat camera’s, schermen en chips bevat. Het meest uitzonderlijke visuele kenmerk van de Vision Pro is onmiskenbaar de passthrough van de ogen van de gebruiker. Als Vision Pro-drager ben je namelijk niet zomaar uitgesloten van de buitenwereld. Als jij iemand namelijk via de passthrough-camera’s aankijkt, zijn jouw ogen ook te zien voor de ander.

Voordat we in het daadwerkelijke gebruik duiken, dienen we ook nog even stil te staan bij de modulariteit van de Vision Pro. Omdat elk hoofd anders is en we niet allemaal zonder bril door het leven gaan, is er een uitgebreid aanbod aan unieke gezichtsmaskers, headstraps en bestelbare lenzen op sterkte. Zo moet elk individu de kans krijgen om comfortabel met een Apple-headset te werk te gaan.

‘Spatial computing’

De VR-industrie is sinds de lancering van de Oculus Rift in maart 2016 continu op weg geweest naar meer comfort, hogere resoluties en betere tracking. Externe sensoren zijn veelal verleden tijd en headsets als de Meta Quest 2 en Quest Pro kunnen zonder kabel functioneren. Waar Apple de Vision Pro echter plaatst op de markt, is als een geheel nieuwe soort computer. Rond speculaties over deze headset is telkens weer een andere term voorbijgekomen: virtual reality, augmented reality, mixed reality. Apple zelf kiest voor ‘spatial computing’. Dit houdt in dat dit product voor het eerst computerwerk in 3D wil plaatsen. We horen Mark Zuckerberg al roepen dat dit in feite de Metaverse is. Apple’s visie lijkt hier ietwat van af te wijken, waarover later meer.

Concreet betekent spatial computing dat alle applicaties zich in de wereld van de gebruiker bevinden. Met een draaiknop is te kiezen hoe ‘volledig’ het escapisme binnen de bril is. Apps kunnen zich binnen je eigen werkplek of woonkamer bevinden en werpen schaduwen alsof ze fysiek aanwezig zijn. Als alternatief kun je je volledig afsluiten van de buitenwereld. Dit is iets dat meer lijkt op de VR-ervaringen bij Meta, op de PC en op de PlayStation.

Het effect is dat applicaties zich anders zullen moeten aanpassen om 3D volledig te benutten. Apple zelf heeft talloze voorbeelden. Zo toonde het de mogelijkheid om objecten van de ene Vision Pro-gebruiker naar de ander te versturen, zoals modellen van voorgestelde fabrieken, auto’s, et cetera. Daarnaast heeft het ondersteuning voor FaceTime, Teams en andere vergaderplatforms. In tegenstelling tot de vervreemdende avatars binnen de Metaverse kiest Apple voor een 3D-scan van het gezicht van de gebruiker, zodat niet-Vision Pro-gebruikers een realistische weergave van je gezicht zien waar anders een webcam-vertoning zou staan. Alles zal afhangen van de executie van dit idee, dus we zijn zeer benieuwd wat het uiteindelijke product hierin kan betekenen.

visionOS: een nieuw paradigma

Om deze nieuwe werkwijzen mogelijk te maken, heeft Apple een geheel nieuw besturingssysteem ontworpen: visionOS. We zien deze OS tijdens de presentatie in verschillende vormen voorbijkomen, waarbij Apple de nadruk legt op de eigen applicaties. Het verrast niemand dat veel hiervan voornamelijk voor consumenten-entertainment geschikt is. Toch is het interessant om wederom te zien dat Apple kiest voor dezelfde aanpak als tijdens de introductie van de Apple Watch en iPhone. Het focust op een eigenzinnige en uitgekiende besturing samen met een ecosysteem van eigen apps. Dit terwijl het alle ruimte biedt voor developers om hun eigen draai te geven aan de nieuwe mogelijkheden.

De beelden die Apple toont, roepen talloze vragen op. Zo zien we vaak een enkele Vision Pro-gebruiker die samen werkt met headset-loze individuen. Het geeft een minder eenduidig beeld van wat we aanmoeten met het nieuwe product dan we bijvoorbeeld zagen bij de befaamde iPhone-onthulling van Steve Jobs in 2007. Een bijzonder hoge standaard om wie dan ook aan te houden. Toch is Apple hier echt op zoek naar een nieuw paradigma in hoe we omgaan met computertechnologie. Gezien de torenhoge prijs verwachten we niet dat de Vision Pro een hit gaat worden voor de mainstream. Eigenlijk spreken we hier over een product dat voor andere bedrijven slechts een devkit-model zou vereisen. Apple wil echter dat developers direct met volledige toewijding aan de slag gaan met de Vision Pro. Daarvoor moest het de moed hebben om gelijk met een volwaardig product te komen. Daarnaast weet het dat er genoeg fanatieke Apple-fans zijn die in een vroeg stadium zullen instappen.

Gaat Apple Vision Pro gelijk industrieën transformeren? Het kan snel gaan op professioneel gebied. Apple biedt een uitgebreide integratie met 3D-engine Unity en natuurlijk de eigen developer tools. Wat dat betreft kan adoptie redelijk soepel verlopen en kunnen we rekenen op een breed aanbod aan applicaties. Wat consumenten betreft zal de prijs toch echt met zeker 2000 à 2500 euro moeten dalen om vatbaar te zijn. Voor chirurgen, vliegtuigmonteurs en andere professionals kan de Vision Pro een aanzienlijke vooruitgang betekenen voor bestaande hardware. Denk aan de Microsoft HoloLens bijvoorbeeld. Het feit dat de accu snel te verwisselen is en Apple op de lange termijn ondersteuning lijkt te bieden, geeft veel hoop. Spatial computing zal nog ingevuld moeten worden door developers en gebruikers. Toch mogen we zeker verwachten dat Apple deze vrijheid kan bieden. Immers hebben producten als de iPhone en Apple Watch getoond dat het bedrijf niet altijd de eerste is in een bepaald segment, maar wel voor een grote opschudding zorgt.