6min

Tags in dit artikel

,

Al jaren doen wij het verkeerd op Techzine, wij werken ons al jaren uit de naad aan onze website, om het laatste nieuws en de leukste reviews online te krijgen. Elke week wordt er weer 300% ingezet om de website te vullen, te verbeteren en te proberen het net iets beter te doen dan onze con-collega’s. Vervolgens proberen we adverteerders aan te trekken die onze doelgroep willen bereiken, met dit alles zijn we in staat om mee te doen in het uitgeverswereldje en een boterham te verdienen. Wij zijn overigens niet de enige, er zijn nog tientallen uitgevers die hetzelfde principe hanteren. Toen ik afgelopen vrijdag de column las van Luuk Koelman, redacteur van Webwereld, realiseerde ik mij dat we het al jaren verkeerd doen.

Waarom zo hard werken? Waarom zoveel moeite doen? Je kan ook gewoon je hand ophouden bij de overheid en subsidie vragen, daarvoor is het stimuleringsfonds voor de pers in het leven geroepen. Dat is een pot met geld die gebruikt wordt om journalistiek te stimuleren. Nu kan je je afvragen of deze subsidiepot überhaupt nodig is? In een land met 17 miljoen inwoners, 12 televisiezenders, 12 landelijke kranten, een paar honderd journalistieke websites, 5 meter tijdschriften in elke lokale boekwinkel en een hard groeiende internet-markt. Maar deze pot bestaat al heel wat jaren, alleen de bedragen worden steeds hoger.

Laten we eens kijken waar die 3,5 miljoen precies naar toe gaat.

Meer regionaal nieuws

Het meeste geld, 800.000 euro gaat naar een project van het ANP en GPD, voor het opzetten van de website Gemeentewerken.nl, vooralsnog kan je hier alleen een boek bestellen á 89 euro. Maar de bedoeling is dat er straks een nieuwe nationale nieuwsvoorziening komt die dieper in gaat op het lokale en regionale nieuws. Om misverstanden te voorkomen, de exacte tekst is:

"Het project behelst de oprichting van een nieuwe, nationale nieuwsvoorziening, die het lokale en regionale nieuws dieper aanboort, bewerkt en verspreidt. Gemeentewerken.nl is een bundeling van nieuwe producten (met name opzet en werkwijze van het lokale en regionale correspondenten-netwerk) met de bestaande expertise en het bereik van bestaande landelijke persbureaus ANP en GPD."

Het ANP, Novum, Wegener met alle regionale kranten, de lokale en regionale omroepen schieten hierin kennelijk enorm te kort. Volgens mij is de snelste manier van regionaal nieuws tegenwoordig gewoon Twitter.

Persoonlijk nieuws op maat voor de Tilburgers

Het volgende project op de lijst is Formule T, van het Brabants Dagblad, goed voor 395.000 euro. De exacte omschrijving luidt: "Het project behelst de ontwikkeling van een crossmediaal product ter aanvulling op het huidige Brabants Dagblad, editie Tilburg. Het project gaat uit van een nieuw exploitatie- en distributiemodel met behulp van een crossmediale aanpak, onder meer door abonnementvormen te ontwikkelen voor verschillende distributiewijzen met op maat gesneden nieuws, via personalisatie."

Zij gaan ook iets vernieuwends, innovatiefs en crossmediaals doen. Zij gaan abonnementsvormen voor nieuws bedenken die ze op een persoonlijke en op maat gesneden manier kunnen brengen, speciaal voor de inwoners van Tilburg. Gezien ik niet verwacht dat voor elke inwoner in Tilburg een aparte persoonlijke krant gedrukt gaat worden zal het vast een online initiatief worden. Dus hoe breng je online op een persoonlijke op maat gesneden manier nieuws? (Oja ik weet het al, zo, zo, zo, of toch zo?).

Geen plannen, alleen Hyper!

De redacteur van Webwereld stuitte op de 3e grootste subsidie spons, Hyperlocal van de Telegraaf. Goed voor 393.800 euro en besloot eens te informeren wat precies het plan is. Officieel is dit: "Het project behelst de ontwikkeling van een landelijk journalistiek online netwerk voor lokale actualiteiten, informatie en service. Daarvoor wordt een aaneenschakeling van lokale platforms gebouwd, die voorzien in de informatiebehoeften van de gebruikers en daarbij gebruik makend van verschillende databases. Het doel van het project is een landelijk platform voor lokaal nieuws dat toegespitst is op de wensen en interesses van de gebruiker, waar burgerjournalistiek de traditionele journalistiek ontmoet, achtergrondinformatie op afroep beschikbaar is, sociale interactie plaatsvindt en lokale betrokkenheid verhoogd wordt door middel van social games."

Nou dat klinkt vrij uitgebreid denk je nu. Maar de heer Bart Brouwers die het project leidt zegt het volgende: "Wij ontwikkelen een platform dat niet alleen hyperlokaal is, maar ook hyperpersoonlijk en hypersociaal". Juist ja, snap je het nu? Hij gaat verder: "ik heb nog niets, alleen maar plannen. Dat is soms best lastig", hij geeft dan ook aan nog graag te oefenen over het uitleggen van zijn concept want dat is best lastig. Dat snappen wij volkomen, het is ook best moeilijk een concept uitleggen dat bestaat uit gebakken lucht.

Staat mooi op de balans.

De volgende in de lijst, is het Nederlands Dagblad, een christelijke krant met een oplage van 30.000 kranten heeft ook 365.000 euro weten binnen te harken. Zij gaan het volgende doen: "Door de uitvoering van het project wil het Nederlands Dagblad zich verder ontwikkelen tot een nieuwsorganisatie die unieke informatie produceert, welke in verschillende omvang en uitvoering en via verschillende ‘dragers’ wordt gedistribueerd onder een breed (niet alleen christelijk) publiek. Voor een deel van de digitale content zal een betaalmodel worden geïntroduceerd. Zo kunnen lezers bijvoorbeeld abonnementen afsluiten voor specifieke digitale pagina’s of sectie van de krant, of een combinatie daarvan, tot en met ‘op zichzelf staande’ onderdelen als een bepaalde column of een overzicht van de familieadvertenties."

Kort samengevat we schrijven het gewoon op de balans als winst en we doen precies wat we al jaren doen, een krantje uitgeven met minder lezers dan de gemiddelde televisiegids, en het doorplaatsen van artikels op de website. Want het plaatsen van een betaalportal op een krantenwebsite is niet bepaald innovatief, maar het binnenhalen van 365.000 euro subsidie ervoor daarentegen weer wel, dat moet gezegd worden.

Nog meer tonnen naar lokaal/regionaal nieuws

Na het bekijken van een hele hoop subsidies, dit kan je zelf trouwens ook op de volgende website, valt ons op dat er tonnen worden gestoken in het opzetten van websites voor lokaal en/of regionaal nieuws. Kennelijk vindt ene of andere dinosaurus die deze subsidies uitdeelt dat er te weinig regionaal nieuws is, ik stel voor om een computercursus te volgen en kennis te maken met een website genaamd Google.

Werkt het ook?

Goed, nu hebben we een blik gegeven op alle subsidies die vorige maand zijn goedgekeurd, gelukkig biedt de eerder genoemde websites ons de mogelijkheid te kijken wat er met voorgaande initiatieven is gebeurd.

Genoeg is genoeg?

In november vorig jaar kreeg bijvoorbeeld de website genoeg.nl een subsidie, zij hadden zo’n 243.640 euro nodig om een website op te zetten maar ze hoefde slechts 97,456 euro subsidie, de rest konden ze zelf investeren over een periode van 2 jaar. De inhoud van de website gaat grappig genoeg over zuinig leven. Nou ik geef ze een 10, ze zijn zelf zeer zuinig omgegaan met hun geld, nu nog met het geld van de belastingbetaler.

Een grote leugen?

Volgende projectje, leugens.nl, een blog over leugens en onwaarheden. Eens per week verschijnen er 2 of 3 blogjes waarin bedrijven of organisaties die in de actualiteit zijn en leugens hebben verteld onder de loep worden genomen. De website doet zijn naam eer aan, ze hebben 76.500 euro gekregen voor het opzetten van hun internetplatform, nouja platform, het is een wordpress installatie, die op elk hostingpakket van 30 euro geïnstalleerd kan worden.

Ik hoef denk ik niet meer uit te leggen dat ik het niet zo eens ben met dit stimuleringsfonds van de overheid want het enige wat het doet is een select groepje mensen voorzien van geld, die vervolgens een simpele website opzetten, om vervolgens één blogje per week te tikken of in hun bureaustoel blijven zitten om zich af vragen wat ze nou gaan doen met al dat geld? Gezien ze nog moeten beginnen aan een daadwerkelijk plan.

Er zullen wellicht in al die jaren vast ook successen zijn geboekt, ik kon ze zo snel niet vinden, maar de grote vraag blijft dan nog of die successen ook succesvol zijn zonder subsidiegeld of dat ze volgend jaar zich gewoon weer inschrijven?

Verkiezingen

Gelukkig zijn er binnenkort verkiezingen en zijn alle politieke partijen op zoek naar manieren om te bezuinigen, nou we hebben er 1 gevonden, het is maar 3,5 miljoen en geen 30 miljard, maar alle beetjes helpen!

Mocht je zelf zin hebben om onderzoek te doen op die website en je loopt nog ergens tegen aan wat wij over het hoofd hebben gezien dan horen we dat natuurlijk graag!