3 effecten van de coronacrisis op jouw organisatie

Abonneer je gratis op Techzine!

Wat de wereldwijde coronacrisis ons gebracht heeft? In ieder geval een drastische verandering van hoe we ons dagelijks leven leiden, hoe we communiceren met vrienden en familie, en zelfs hoe we werken en zakendoen. Grote kans dat deze veranderingen in een bepaalde hoedanigheid zullen blijven. En dan met name de volgende drie: werken op afstand, resourceplanning en validatie van de supply chain.

1. Werken op afstand

Werken op afstand blijft tot op zekere hoogte bestaan. Vaak was werken op afstand slechts bedoeld als back-upplan. Maar inmiddels weten we beter. De hele wereld heeft het onderwijssysteem succesvol zien verschuiven naar online leren, en conferenties en evenementen worden virtuele webinars en online vergaderingen. Al deze activiteiten zijn verplaatst naar de virtuele wereld met – verrassend genoeg – een beperkte impact op productiviteit, communicatie en betrokkenheid.

Bij IFS in het Midden-Oosten en Zuid-Azië werd bijvoorbeeld de levering van projecten op afstand gerealiseerd, waarbij 93 procent van de projecten ‘business as usual’ was, maar dan in een virtuele omgeving. Een van de klanten – Emad Humam, Vice President Information Technology bij International Maritime Industries – zei daarover:

“Wij zijn IT-professionals en het is nu 2020! We moeten out-of-the-box denken en innovatief zijn in het inzetten van nieuwe technologieën om werken op afstand te ondersteunen en ons project in beweging te houden.”

Een ander goed voorbeeld van hoe nieuwe technologie het werken op afstand mogelijk maakt, is IFS Remote Assistance. Deze oplossing wordt geleverd in samenwerking met Help Lightning, waarmee buitendienstmedewerkers, kantoorpersoneel en klanten rechtstreeks kunnen samenwerken alsof ze naast elkaar staan. Deze oplossing was nog nooit zo relevant als nu, omdat de dienstensector ook in tijden van social distancing zo gewoon door kan gaan.

Er zijn veel substantiële voordelen te behalen door de implementatie van IFS Remote Assistance:

  • Technici kunnen vanuit huis werken zonder risico’s
  • Snellere reactietijd op afstand
  • De inzet van medewerkers sterk optimaliseren
  • Verhoogde first-time fix rate
  • Aantrekken van geschoolde arbeidskrachten met innovatieve tools
  • Real-time samenwerking
  • Klanttevredenheid

Lees meer over IFS Remote Assistance in deze use case voor klanten.

2. Resourceplanning

Deze crisis heeft ook geleid tot een enorme verandering in de consumentenvraag – hét bewijs dat productiebedrijven flexibel en wendbaar moeten zijn om middelen snel op een andere manier in te kunnen zetten.

Voor de maakindustrie zal er nu een nieuwe focus komen op resourceplanning en het vermogen van bedrijven om hun resources op een andere manier in te zetten als dat nodig is. Zo kunnen zij zich snel aan veranderingen aanpassen. Deze wijziging is geen eenvoudig proces. Het vereist een systeem dat de mogelijkheid biedt om gedetailleerde productie- en kwaliteitsprocessen te controleren en de planning van resources te optimaliseren.

Er zijn vele mooie voorbeelden te noemen van bedrijven die hun middelen op een andere manier zijn gaan inzetten om te helpen met het produceren van wat er nodig is om levens te redden. Dyson produceerde bijvoorbeeld beademingsapparatuur, aangedreven door de Dyson Digital Motor. Daarnaast stortte modelabel Armani zich op het maken van medische overalls voor eenmalig gebruik. En LVMH, het luxegoederenbedrijf dat eigenaar is van Louis Vuitton, verschoof de productie van zijn parfums naar de productie van handdesinfecterende middelen.

Dit zijn allemaal zeer relevante voorbeelden van de herinrichting van resources, maar dit is geen eenvoudige omschakeling. Het is bijna onmogelijk als een bedrijf niet over de juiste software beschikt.

3. Een hernieuwde focus op supply chain-validatie

Een aantal van de slimste, meest vooruitstrevende bedrijven zijn aanzienlijk getroffen door de pandemie; sommige door de ineenstorting van hun supply chains.

Als de crisis doorzet, zullen we een vereiste zien voor kwaliteitsbeheer binnen de cruciale bedrijfssystemen, met als belangrijkste onderdeel een risicoanalyse van de supply chain. Bedrijven zullen actie ondernemen om hun toeleveringsketens te beschermen tegen andere toekomstige wereldwijde crisissen.

Om risico’s te verminderen, moet er volledig inzicht zijn in de keten en moeten de juiste technologie en oplossingen aanwezig zijn om de bedrijfsvisie te ondersteunen en te kunnen reageren op alles dat moet worden aangepakt. Er moet een gestructureerd auditproces zijn om alle wereldwijde leveranciers te controleren. De juiste softwareoplossing geeft inzicht in de oorsprong van de grondstoffen of halffabricaten en zorgt ervoor dat leveranciers voldoen aan de wettelijke vereisten. Wanneer software tevens beschikt over een functionaliteit zoals nonconformance-management, kunnen ongedekte problemen in de supply chain aangepakt worden en kan de reactiesnelheid verhoogd worden.

We zien nu steeds meer early adopters van nieuwe technologieën, mensen die buiten de gebaande paden denken, een verschuiving in de manier waarop we communiceren en een nieuw perspectief op agility. En dit is nog maar het begin van alles wat ons te wachten staat – te beginnen met deze drie veranderingen.

Dit is een ingezonden bijdrage van IFS. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.