In de snel veranderende wereld van fintech worden verwachtingen van consumenten- en bedrijven steeds hoger. Bedrijven moeten zich aanpassen aan de vraag naar innovatieve, efficiënte financiële oplossingen die niet alleen de klanttevredenheid verhogen, maar ook zorgen voor meer controle en transparantie in hun uitgavenbeheer. Dit zijn mijn 3 grootste voorspellingen van het komend jaar:
Fintech-bedrijven hebben meer oog voor consumentgerichte ervaringen
2025 is het jaar waarin fintech-bedrijven zich nog meer gaan richten op consumentgerichte verwachtingen. Klanten accepteren geen verouderde of saaie ervaringen meer, zelfs niet als het om financiële diensten gaat. Bedrijven moeten snel inspelen op deze vraag. We zullen steeds meer engineers zien die niet alleen technisch vaardig zijn, maar ook begrijpen wat consumenten echt nodig hebben. Zij ontwikkelen straks producten die zich onderscheiden en écht opvallen in een steeds competitievere markt.
Bedrijven eisen in 2025 realtime financiële controle via geïntegreerde oplossingen
Niet alleen consumentenverwachtingen ten aanzien van fintech-bedrijven zijn hoog, maar ook bedrijven scherpen hun verwachtingen aan. Steeds meer bedrijven geven prioriteit aan nauwkeurige en uitgebreide overzichten van hun uitgaven. Ze willen beter grip krijgen op hun financiën en zorgen voor meer transparantie. Dit zal de ontwikkeling van oplossingen stimuleren die uitgavenbeheer, inkoop en financiële processen effectief integreren. Dit kan zowel via alles-in-één platforms als door middel van tools die soepel samenwerken. Het doel blijft echter hetzelfde: een uniform dashboard dat in één oogopslag een compleet, realtime overzicht biedt van alle financiële activiteiten.
De opkomst van de financiële copiloot voor bedrijven
Geïntegreerde ecosystemen voor zakelijke uitgaven gaan anno 2025 steeds meer aanvoelen als een financiële co-piloot voor bedrijven die ervoor zorgt dat elke euro optimaal wordt besteed. Er zullen echter nog obstakels zijn om dit volledig te realiseren, zoals tools die niet goed samenwerken, het moeilijk vinden van de juiste data voor vergelijkingen en het gebrek aan tijd voor een grondige analyse van uitgaven. Daarnaast blijft het een uitdaging om ervoor te zorgen dat alles relevant en goed gereguleerd is. Innovatieve fintech-bedrijven werken echter hard aan oplossingen voor deze problemen. Daardoor komt de visie steeds dichterbij.
De fintechindustrie zal enerzijds te maken hebben met hogere verwachtingen vanuit zowel consumenten als bedrijven, maar innoveert sterk door onder meer real-time financiële inzichten en de evolutie richting een financiële co-piloot; een scenario dat steeds realistischer wordt voor zowel consumenten als bedrijven. Bedrijven die snel inspelen op deze vraag zullen zich onderscheiden in een steeds competitievere markt.
Dit is een ingezonden bijdrage van Pleo. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.