3min

Tags in dit artikel

,

Door de pandemie zijn er veel onzekerheden en bevinden we ons nu in een ‘nieuw normaal’. Fysieke en digitale operaties zijn afhankelijker van elkaar geworden. Consumenten bestellen vaker online en verwachten een goede service, zowel off- als online. De uitdaging van retailers is het tekort aan personeel op elk niveau, van bezorgers tot verkoopmedewerkers. Dit betekent minder middelen voor hetzelfde aantal (of zelfs meer) taken, zoals onregelmatige leveringen en het afhandelen van processen. De sleutel om aan de klantverwachting te voldoen en het tekort aan bezorgers aan te pakken is het investeren in technologische oplossingen die analytics, voorraadcontroles en het optimaliseren van managementtools voor de workflow van algemene operaties integreren.

Voldoen aan de constant veranderende klantverwachting

Omdat het koopgedrag uit noodzaak naar online verschoof, hadden fysieke winkels een voorraadoverschot. Nu balanceren winkels, e-commerce en fysieke voorraad om te garanderen dat ze voldoende van het juiste product op voorraad hebben om bestellingen van beide kanten te kunnen leveren. Daarnaast zorgt het retourmanagement van beide kanten voor een nog complexer proces.

Winkeliers die effectief technologie gebruiken voor het verzamelen van data vanuit hun interne operaties en supply chain zijn beter voorbereid op een grotere vraag en voorkomen dan ook lege schappen. Door het monitoren van verkooptrends kunnen retailers dagelijkse individuele productprestaties meten en beter de personeelsbezetting en bevoorrading reguleren wanneer er vertragingen zijn. Prescriptieve analytics, realtime inzicht in de voorraad en digitale workforce managementtools optimaliseren retailoperaties, zodat op het juiste moment en de juiste plek de juiste mensen en voorraad in winkels en magazijnen zijn. Deze technologie biedt retailers wendbaarheid om de impact van de onvoorspelbare ontregelingen in de industrie, zoals het huidige tekort aan bezorgers, te compenseren.

Een accuratere voorraad en toenemende efficiëntie in de workflow

Veel beschikbare technologie voor retailers is snel volwassen aan het worden. Retailers implementeren meer digitale kanalen in de winkelschappen, zoals ‘buy online, pick up in store’ (BOPIS) en ‘click and collect’, maar een accurate voorraad is belangrijker dan ooit tevoren. Daarom hebben winkels technologie nodig om voorraad slim te tellen op een regelmatige basis. Daarnaast moet ook de efficiëntie van de workflow verbeterd worden – dit kan behaald worden door te investeren in de juiste mobiele apparaten en software of het introduceren van automatisering.

Veel retailers implementeren nu ook technologie die voorheen vooral gebruikt werd in het magazijn in de winkel zelf. RFID-technologie is een steeds populairdere oplossing voor kleding, sportgoederen en elektronica. RFID tagging zorgt ervoor dat retailers sneller en minder arbeidsintensief de voorraad kunnen tellen (zelfs in realtime) en helpt ook het retourproces te versnellen en voorraadrekken sneller te vullen. RFID maakt het gemakkelijker om de winkel te bevoorraden, zorgt voor een betere productbeschikbaarheid voor klanten en vergemakkelijkt de afhandeling vanuit de winkel zonder dat er handmatig geteld moet worden.

Zichtbare wendbaarheid in retail

Intelligente voorraad- en workforce managementoplossingen werken samen om de productiviteit te verbeteren, ondanks externe uitdagingen zoals het tekort aan bezorgers en pieken in de vraag. Het realtime inzicht in verkoopdata en in de veranderingen binnen de supply chain helpt retailers om taken strategischer toe te wijzen aan de juiste medewerkers op het juiste moment. Uiteindelijk helpen deze oplossingen verkopers om betere inkoop- en arbeidsbeslissingen te maken die ervoor zorgen dat ze de klantvraag kunnen bijbenen, zowel online als in de winkel.

Dit is een ingezonden bijdrage van Casper Zweers, regiodirecteur bij Zebra Technologies. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.