2min

Cloud Spanner, Google’s wereldwijd beschikbare database, is van een update voorzien. Eén van de meest in het oog springende toevoegingen is multi-regio ondersteuning. Hierdoor kan de database overgezet worden naar verschillende regio’s tegen lagere latentie en betere prestaties.

Voordat Google Cloud Spaner als een dienst aanbood, werd het binnenshuis gebruikt om producten als AdWords draaiende te houden. Als AdWords dan wegens problemen tijdelijk stopt met werken, wordt er ook geen geld opgehaald. Daarom maken veel diensten van Google vandaag de dag gebruik van Cloud Spanner.

Toch was de afwezigheid van ondersteuning voor meerdere regio’s nog een gemis. Een Cloud Spanner database kon immers slechts binnen een enkele locatie gebruikt worden. Dankzij de update van vandaag kunnen bedrijven de database dichterbij de gebruikers brengen. Zo weet Google lagere latentie en een meer responsieve ervaring te realiseren.

Er is ook een verbeterde Service Level Agreement (SLA) aanwezig, die volgens Google een 99,999 procent beschikbaarheid zonder geplande downtime garandeert. In de praktijk moet dit resulteren in minder dan vijf minuten downtime per jaar.

Toepassing

Naar aanleiding van de update schrijft Google dan ook dat Cloud Spanner de eerste en enige enterprise-grade, globaal gedistribueerde en erg consistente database dienst is specifiek gebouwd voor de cloud. Daarbij worden de voordelen en bekendheid van relationele database-semantiek gecombineerd met niet-relationele schaal en prestaties.

Doordat de database ontwikkelaars de consistentie van een SQL database met de schaalbaarheid van NoSQL biedt, spreekt Cloud Spanner niet allen Google aan. Bedrijven zoals Evernote, Redknee en Marketo maken ook gebruik van de dienst. Een dergelijk platform is dan ook best aantrekkelijk voor globale ondernemingen die groots willen presteren.

Google maakte Cloud Spanner medio mei algemeen beschikbaar en stelde toen dat er grote interesse in de dienst is. Sinds februari verkeerde Cloud Spanner zich al in een bètafase. Google ontwikkelde het aanbod na de lancering dus door.