Philips is opnieuw de favoriete werkgever van jonge hogeropgeleiden. Het bedrijf is vooral populair onder technici en IT’ers. Weekblad Intermediair heeft dit dinsdag bekendgemaakt na onderzoek onder bijna 7000 jonge hogeropgeleiden. Het elektronicaconcern is daarmee al voor de vijfde keer op rij het favoriete bedrijf om voor te werken. Op de tweede plaats staat olieconcern Shell, net als vorig jaar. ABN Amro heeft ING verdrongen van de derde plaats.

Acht van de tien favoriete werkgevers van vorig jaar hebben hun positie in de toptien kunnen prolongeren. Ahold en KPMG zijn echter verdreven door TNO en IBM. Het onderzoek is gehouden nog voor het recente boekhoudschandaal bij Ahold.

Uit het onderzoek blijkt dat de overheid populairder is geworden als werkgever. Van de ondervraagden zou 70 procent wel bij de overheid willen werken. Vorig jaar was dat 60 procent. Jongeren verwachten bij de overheid een betere balans tussen werk- en privé-tijd. Bovendien heeft een reclamecampagne het imago van de rijksoverheid verbeterd, blijkt uit het Intermediair-onderzoek. De campagne ‘Werken bij het Rijk’ is uitgeroepen tot de beste wervingscampagne voor nieuw personeel, gevolgd door die van de Belastingdienst en ABN Amro.