Europese Unie overweegt richtlijn voor updatebeleid smartphonefabrikanten

De Europese Unie lijkt te werken aan een nieuwe richtlijn voor smartphonemakers om langer veiligheidsupdates uit te brengen. Dat naar aanleiding van recente kritiek op Samsung, dat zijn smartphones gedurende slechts twee jaar van updates voorziet. Als gevolg daarvan zijn sommige modellen volgens de EU niet lang genoeg beveiligd.

Dat de Europese Unie aan deze nieuwe richtlijn werkt, blijkt uit de beantwoording op Kamervragen van Mahir Alkaya van de SP. Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat kreeg vragen voorgelegd over het updatebeleid van Samsung en liet in de beantwoording daarvan weten dat er gewerkt wordt aan nieuwe richtlijnen.

Europese samenwerking

Keijzer meldt dat er bovenal gekeken wordt naar een regeling voor consumenten en verkopers van smartphones. Daarin moeten bepaalde dingen geregeld worden, zoals “contractuele eisen aan de te leveren digitale inhoud en rechtsmiddelen voor de consument als de verkoper de overeenkomst niet nakomt.”

In het kort vat Keijzer het voorstel verder samen als een verplichting voor de verkoper “om beveiligingsupdates te verstrekken”. Die verplichting geldt binnen de nog te bekrachtigen richtlijn niet als de consument expliciet gewezen is op het vervallen van updates. Maar de onderhandelingen zijn nog niet afgerond; volgens Keijzer lopen de gesprekken nog tussen de Raad en het Europees Parlement.

Langer druk

Er wordt al langer aangedrongen op dit soort beleid. Zo wil de Consumentenbond graag dat smartphonefabrikanten hier verplicht toe worden. De bond lanceerde zelfs een rechtszaak tegen Samsung om dit af te dwingen, maar verloor de procedure. Het probleem ligt vooral in Android-toestellen die niet voldoende updates krijgen.

Veel fabrikanten voorzien hun toestellen twee jaar na release van updates. Problematisch is dat de toestellen niet alleen vaak langer dan die twee jaar verkocht worden, maar ook langer dan die twee jaar gebruikt worden. Daardoor zijn toestellen na verloop van tijd niet meer up-to-date, waardoor consumenten risico’s lopen.