1 min

Tags in dit artikel

, , , , , , ,

Uit een nieuw onderzoek van J.D. Power is naar voren gekomen dat alleen klanten van Apple en Samsung echt content zijn met hun smartphone. HTC presteert van de overige fabrikanten het best.

Het onderzoek is uitgevoerd onder Amerikaanse consumenten die klant zijn bij de telecomproviders, AT&T, Sprint, T-Mobile of Verizon. Apple gaat ervandoor met de eerste plaats, maar het verschil met Samsung is niet groot. Uit een maximum van 1.000 punten behaalde Apple verdeeld over de vier providers gemiddeld 852 punten, Samsung kreeg 846 punten toegekend. Apple was bij alle providers de bovenliggende partij.

Overige fabrikanten presteerden gemiddeld genomen onder de gemiddelde score van 837 punten die consumenten toekenden. HTC presteerde met 828 punten het beste, gevolgd door BlackBerry, Nokia, LG en Motorola met respectievelijk 825, 815, 805 en 794 punten. Sony kwam in het onderzoek niet voor.

Een opvallende conclusie die getrokken wordt uit het onderzoek is dat de criteria waarop gelet wordt bij de aankoop van grote invloed zijn op de tevredenheid. Mensen die erg letten op de prijs van het toestel, blijken doorgaans met 808 punten ook beduidend minder tevreden met hun smartphone. In slechts 18 procent van de gevallen besluiten zij opnieuw een smartphone van dat merk aan te schaffen. Mensen die juist specifiek op functies letten zijn met 860 punten meer tevreden en kopen in 35 procent van de gevallen in een later stadium opnieuw een smartphone van dat merk.

De volledige resultaten inclusief illustraties zijn terug te vinden op de website van J.D. Power.