2min

KPN is er opnieuw in geslaagd om het aantal abonnees te laten toenemen in het afgelopen kwartaal. Daar staat wel tegenover dat de omzet opnieuw is gedaald, de provider wist de winst overigens wel licht te laten stijgen met 1 procent. Aandeelhouders lijken tevreden want KPN staat bijna 2 procent in de plus.

Het aantal mobiele abonnees is het afgelopen kwartaal met 23.000 toegenomen tot 3,63 miljoen. In dezelfde periode zag KPN het aantal prepaidklanten dalen met 90.000 van 1,69 naar 1,6 miljoen. KPN laat weten dat steeds meer klanten ervoor kiezen om een bundel af te nemen met zowel vaste als mobiele producten. Inmiddels maakt 38 procent van de klanten gebruik van deze mogelijkheid, wat een stuk meer is dan een jaar geleden, toen lag dit percentage nog op zo’n 25 procent.

KPN verdient in vergelijking tot een jaar geleden, één euro minder per abonnee, gemiddeld verdient KPN nu 26 euro per maand per abonnee. Door deze daling staat de omzet van KPN ook onder druk, een daling die het aantal nieuwe abonnees niet kan compenseren.

Daarnaast heeft KPN duidelijk moeite op de zakelijke markt, want daar is de omzetdaling het grootst. Deze trend is al even gaande en ondanks dat KPN recent nog wat overnames heeft gedaan om het zakelijke portfolio te versterken, blijft de omzet teruglopen.

KPN komt uiteindelijk uit op een omzet van 1,7 miljard euro, dat is vier procent minder dan een jaar geleden. De brutowinst daalde dan ook licht naar 592 miljoen euro, maar de nettowinst is 1 procent hoger en komt uit op 162 miljoen euro. De kostenbesparingen die KPN heeft doorgevoerd werpen dus wel zijn vruchten af.