1 min

Google is vandaag gestart met het uitserveren van Accelerated Mobile Pages (AMP) in Nederland. Dit zijn snelladende mobiele pagina’s die door uitgevers worden samengesteld maar bij Google worden opgeslagen. Google concurreert hiermee met Instant Articles van Facebook.

Het doel van AMP, evenals Instant Articles, is het sneller weergeven van content. Dat wordt gedaan door onder andere de content op te slaan op de servers van Google en door bepaalde elementen uit de pagina’s te schrappen die het laden kunnen vertragen. Zo zijn er grote beperkingen in wat er toegevoegd mag worden naast het artikel van de uitgever. Zo zijn advertenties wel toegestaan, maar wel zeer beperkt en ze mogen geen beperking hebben op het laden van de pagina.

Als je op je smartphone zoekt in Google en je ziet een bliksemicoontje bij een zoekresultaat staan, dan kan je deze openen via AMP. In het buitenland werkt Google al langer met AMP, maar in Nederland is het vandaag pas geactiveerd. Er doen ook pas een handje vol uitgevers mee, de komende tijd zal dat aandeel ongetwijfeld groter gaan worden.