2min

Vandaag is Firefox een experiment begonnen met een nieuwe extensie. Die heeft Advance en maakt gebruik van machine learning om gebruikers te helpen contextuele en intuïtiever over het internet te surfen. Daarmee denkt Firefox een extra stapje voor te hebben op de concurrentie.

De Advance-extensie maakt onderdeel uit van het Test Pilot-programma en wordt voortgedreven door de machine learning van de startup Laserlike. Die is ontwikkeld om de browsegewoontes van een gebruiker zo goed mogelijk in kaart te brengen. Mensen kunnen zich te allen tijden aanmelden voor Test Pilot.

Leren van je voorkeuren

Zodra je binnen de Test Pilot-app Advance hebt ingeschakeld, maakt het als het ware aantekeningen. Zo leert de extensie precies wat voor sites je over het algemeen bezoekt. Op basis van die kennis raadt de extensie pagina’s aan die je hierna zou willen bezoeken en je browsesessie aanvullen. Die tips verschijnen in een ‘For You’-sectie van de zijbalk.

Als Advance zich vergist, kunnen gebruikers de tips aanmerken als saai, off-topic of spam. Aan de hand van die feedback wordt de extensie verder verbeterd en leert deze nog meer over de voorkeuren van een individuele gebruiker. Zo zouden de suggesties alsmaar beter moeten worden en mensen de functie steeds meer moeten gebruiken.

Privacyzorgen?

De nieuwe Firefox-functie maakt onderdeel uit van het Context Graph-initiatief van Mozilla, dat erop gericht is de “volgende generatie van webontdekking op het internet mogelijk te maken”. Gebruikers zouden zo naar andere delen van het web kunnen surfen dan waar ze normaliter terecht komen.

Om Advance goed te kunnen laten werken, worden er browsegegevens verzameld. Die komen daardoor ook terecht bij Laserlike. Mozilla laat nog weten dat het begrijpt dat er privacyzorgen zullen zijn en biedt gebruikers om die reden een aantal opties. Mensen kunnen ervoor kiezen dat er tijdelijk geen gegevens verzameld worden, kunnen de verzamelde gegevens inzien en Laserlike vragen ze te verwijderen.