2min

Slechts een klein gedeelte van de bedrijven die aangeeft hun werkzaamheden op basis van data uit te voeren, is daadwerkelijk ‘data-driven’. Dit constateren de SD Times en Melissa Data in hun onderzoek naar het gebruik van en de kwaliteit van data binnen bedrijven.

Uit de Data Quality 2023 Study van beide partijen blijkt dat 34 procent van bedrijven zich in een zogeheten ‘data aware’-fase bevindt. Dit betekent dat zij net begonnen zijn met het proces waarin zij de waarde van data erkennen, maar nog niet compleet in hun dagelijkse werkzaamheden hebben geïntegreerd.

De belangrijkste fase, de ‘data driven’-fase, heeft echter veel minder tractie. Slechts 16 procent van de respondenten op het onderzoek geeft aan dat zij echt gedreven door data zijn en het volledig in alle processen integreren.

Uitdagingen

Uit het onderzoek blijkt verder dat bedrijven veel uitdagingen tegenkomen als het gaat om het integreren en vooral ook het beheren van data in hun dagelijkse processen.

De belangrijkste uitdaging hierbij zouden de verschillende internationale ‘character sets’ zijn. Dit omdat zij voor het garanderen van een goede datakwaliteit bepaalde ingewikkelde zaken dienen te verwerken, zoals de complexiteit en diversiteit van talen en scripts.

Denk daarbij bijvoorbeeld aan ingewikkelde standaarden voor programmeurs, zoals UTF-8 of ASCII die nodig is voor verschillende programmeertalen.

Fouten hierin kunnen tot grote problemen leiden, zoals dataverlies en complicaties voor het verwerken en opslaan van gegevens. Tevens kan de integratie en consolidatie van data uit verschillende bronnen tot inconsistenties en datacorruptie leiden.

Andere uitdagingen die de respondenten in het onderzoek noemen voor een goede datakwaliteit, zijn onder meer incomplete data en een groot aantal duplicaties.

All-in strategie onmisbaar

Voor het echt laten slagen van het gebruik van data binnen bedrijven, geven de onderzoekers aan dat bedrijven een ‘all-in strategie’ moeten hanteren. Hierbij dient men te kunnen garanderen dat er sprake is van een hoge datakwaliteit en daarmee ook een goede data-integratie.

Dit betekent dat bedrijven ervoor moeten zorgen dat hun data accuraat, up-to-date, beschikbaar en volledig geïntegreerd zijn. Dit moet dan een compleet overzicht bieden waarmee alle belanghebbenden uit de voeten kunnen.

Lees ook: Wat is de rol van data bij het te lijf gaan van grote uitdagingen?