Oracle lanceert Oracle ME, een HR-platform van zes oplossingen voor medewerkersbehoud, -tevredenheid en productiviteit.

Oracle bouwt het hele jaar verder aan nieuwe softwareoplossingen voor HR-afdelingen. Onder het huidige portfolio vind je personeels-, verzuim- en salarisadministratie, contractmanagement en recruiting.

Elke toepassing draait in Oracle Fusion Cloud HCM, een uniforme cloudomgeving. Vandaag maakte Oracle de toevoeging van een platform met zes nieuwe oplossingen bekend: Oracle ME, kort voor ‘my experience’.

Oracle ME

Oracle ME is geen basispakket voor HR, maar een gerichte oplossing voor organisaties die personeelsbehoud en -tevredenheid willen optimaliseren. Dat is belangrijker dan ooit. COVID-19 bracht gigantische kansen én uitdagingen teweeg.

Medewerkers twijfelen meer dan ooit. In 2021 schatten onderzoekers van Kaspersky dat 30 procent van de wereldwijde workforce door de coronacrisis nadenkt over een baanwissel. Recent onderzoek van Oracle wijst uit dat 85 procent van de wereldwijde workforce ontevreden is over de manier waarop hun werkgever hun carrière ondersteunt.

Tegelijkertijd kampt de ICT met een serieus arbeidstekort. In 2020 waren er in Nederland ongeveer 17.000 afgestudeerden beschikbaar voor 83.000 ICT-vacatures. HR-afdelingen staan overduidelijk onder druk. Vraag je het aan Oracle, dan is tevredenheid de oplossing.

Zes oplossingen

Oracle ME, het nieuwe platform, is toegespitst op de communicatie tussen managers, HR en personeel. Daar ligt de sleutel tot productiviteit en behoud, aldus de organisatie. Het platform bestaat uit zes oplossingen. De demo van Oracle ME is op aanvraag beschikbaar.

  1. Oracle Touchpoints is ontworpen voor managers. De module houdt de werkervaring van medewerkers bij met surveys. Op basis daarvan worden managers onder andere geadviseerd over de beste timing voor het volgende feedbackmoment.

  2. Oracle HCM Communicate stelt HR-medewerkers in staat om met personeel te communiceren, en de effectiviteit van communicatie te meten. De module verbindt met een personeelsbestand. Vervolgens kan een HR-medewerker berichten versturen naar alle medewerkers die aan een bepaalde voorwaarden voldoen. Bijvoorbeeld personeel dat in de afgelopen twee jaar in een specifieke regio is aangenomen. De reactie van personeel (engagement) wordt gemonitord. Dit inzicht helpt bij effectievere communicatie.

  3. Oracle Journeys maakt het mogelijk om workflows op te splitsen in begrijpelijke stappen. Stel dat je een nieuwe medewerker door een training wilt loodsen, of bestaande medewerkers terug naar kantoor wilt begeleiden. Oracle Journeys hakt het proces in delen. De medewerker doorloopt begrijpelijke stappen, heeft zicht op het einddoel en begrijpt de vooruitgang.

  4. Oracle Connections is een intern social mediaplatform. Medewerkers kunnen een profiel aanmaken of hun LinkedIn-profiel importeren. Vervolgens kunnen er berichten achtergelaten worden, bijvoorbeeld tekst- of videoinstructies.

  5. Oracle HR Help Desk biedt een volledig helpdesksysteem voor HR-afdelingen. Medewerkers kunnen supporttickets aanmaken met een systeem naar keuze, waaronder SMS, email en social media.

  6. De Oracle Digital Assistant is een chatbot voor hulpvragen van personeel. De chatbot is direct uit te rollen met 90 klaargemaakte interacties, of handmatig te configureren voor processen naar keuze.

    Tip: Oracle Cloud Infrastructure krijgt forse updates voor netwerk, storage en compute