2min

Nadat we jarenlang in Nederland massaal de zoekmachine Google hebben bezocht, lijkt er toch heel langzaam verandering in te komen. Het gebruik van Bing is het afgelopen jaren namelijk toegenomen. Waar Bing in 2010 slechts kon rekenen op 1 procent van het zoekverkeer, is dat in 2011 nu al gestegen naar 2 procent.

Dit is gebleken uit de resultaten van de Nationale Search Engine Monitor. Microsoft lijkt na jaren van proberen dan eindelijk enig succes te gaan halen. Het heeft de afgelopen jaren verschillende zoektechnieken gebruikt en ook qua merknamen kwam er heel wat voorbij. Eerder hadden we MSN Search, Live Search en uiteindelijk Bing.

Het incidenteel gebruik van de Bing zoekmachine is ook gestegen van van 3 naar 6 procent. De naamsbekendheid van Bing lijkt ook flink te zijn toegenomen, eerder was dit slechts 24 procent en inmiddels kent 40 procent de zoekmachine al. In Nederland worden ook nog andere zoekmachines gebruikt maar die hebben eigenlijk geen meetbaar marktaandeel, het gaat hierbij om Ilse, Altavista en Yahoo. Google is uiteraard nog steeds de meest gebruikte en meest bekende zoekmachine in Nederland en dat zal de komende jaren ook echt niet zomaar gaan veranderen.

Microsoft is het laatste jaar wel goed bezig geweest met Bing, in plaats van te proberen Google te verslaan op hetzelfde vlak probeert het zich meer te onderscheiden. Zo heeft het inmiddels een deal gesloten met Facebook en heeft het toegang tot de zogenaamde Likes van gebruikers. De gegevens van die Likes worden door Bing gebruikt om de zoekresultaten nog beter te sorteren.

Dit zou Microsoft een aanzienlijke voorsprong kunnen geven, gezien de +1 button van Google pas net is uitgerold en nog lang niet zoveel data genereert dan de Facebook Like knop. Aan de andere kant betekenen betere zoekresultaten nog niet dat de gebruiker ook zomaar overstapt van Google naar Bing.