Apple voert naar verluidt de druk op bij platenmaatschappijen en artiesten om albums vaker exclusief via iTunes te verkopen. In december had Apple de exclusieve rechten om het album van Beyoncé te verkopen via iTunes, dat album werd meteen het bestverkochte album ooit in iTunes. Apple zou nu meer van dit soort deals willen sluiten, aldus de LA Times.

Apple zou het liefste zien dat er een exclusief tijdvenster ontstaat voor muziekalbums op iTunes waarbij, net als bij films, een album eerst beperkt is te verkrijgen en daarna pas via alle kanalen wordt verspreid. Bij films zijn eerst de bioscopen aan de beurt, dan meestal de betaalzenders en daarna de open kanalen en losse verkoop.

Voor muziek zou iTunes het exclusieve verkoopkanaal moeten worden, als het tenminste aan Apple ligt. Hoe diep Apple bereid is in de buidel te tasten om de exclusieve rechten van een album te kopen, is natuurlijk wel de vraag.

Voor de consument is het mogelijk minder prettig, veel mensen gebruiken inmiddels streamingdiensten zoals Spotify en Deezer om muziek te luisteren. De muziekverkoop van iTunes heeft daar ongetwijfeld onder de te lijden omdat veel gebruikers overstappen vanaf iTunes. Als Apple een dergelijk exclusief tijdsvenster weet te realiseren voor veel populaire albums, dan zullen de streamingdiensten langer moeten wachten met het aanbieden van deze albums.

Voor artiesten en platenmaatschappijen is het mogelijk gunstiger, omdat Apple waarschijnlijk zal betalen voor de exclusieve rechten en een verkoop via iTunes waarschijnlijk meer oplevert dan een gemiddelde gebruiker via een streamingdienst. Uiteraard zet het wel een rem op de verspreiding van de nieuwe muziek en dat kan ook negatieve gevolgen hebben voor een artiest en illegale verspreiding in de kaart spelen.

Apple is met de iTunes Store wereldwijd nog steeds goed voor 63 procent van de verkochte muziek.