KPN gaat vast en mobiel combineren om hogere snelheden te halen

Abonneer je gratis op Techzine!

KPN heeft besloten een test te gaan doen, waarbij tweehonderd KPN-klanten in de gemeente Nijkerk een speciale Experia-box krijgen met zowel een vaste (koper) als mobiele verbinding (4G). De intentie is om op die manier hogere snelheden te kunnen bieden aan klanten met een vast internet abonnement.

De nieuwe test moet het mogelijk gaan maken om hogere snelheden aan te bieden, zeker in de buitengebieden kan dit zorgen voor een flinke snelheidswinst. Wat KPN doet is de koperlijn volledig belasten en als die op zijn maximum zit gaat het bedrijf ook het 4G-netwerk inzetten. Door beide te combineren kan de klant uiteindelijk genieten van een veel snellere verbinding.

In de grote steden heeft KPN de afgelopen jaren fors geïnvesteerd, er zijn meer wijkcentrales gekomen met glasvezelverbindingen en de afstanden naar de huizen zijn kleiner geworden, waardoor de snelheid omhoog is gegaan. In een buitengebied is het niet rendabel om een extra wijkkast neer te zetten en daar glasvezel naartoe te trekken. Daarom hoopt KPN dit op te lossen door deze toch wat trage kopernetwerken te combineren met 4G.

Primair blijft de klant dus gebruik maken van het vaste kopernetwerk, maar zodra de limiet is bereikt kan de Experiabox extra capaciteit gebruiken via het 4G-netwerk, waardoor de snelheid fors omhoog gaat. Een innovatieve manier die mogelijk kostenbesparend toch breedband kan bieden in buitengebieden. T-Mobile biedt sindskort ook al 4G-abonnementen aan voor een vaste verbinding, maar daarop zitten datalimieten, bij KPN is dat mogelijk niet het geval bij deze hybride vorm.

Joost Farwerck, COO en lid van de Raad van Bestuur van KPN laat weten: “Als KPN willen we onze klanten in de meest afgelegen gebieden ook aansluiten op snel internet. Als geen ander in Nederland kan KPN zijn vaste en mobiele netwerken echt samen laten werken om deze klanten een betere gebruikerservaring te geven. Daarom gaan we deze veelbelovende innovatieve technologie nu in de praktijk testen.” Als de test met 200 klanten slaagt, zal KPN gaan kijken hoe het dit op grote schaal kan gaan toepassen. De test begint in april van dit jaar en moet enkele maanden gaan duren. Het is nog onduidelijk of deze technologie ook voor de zakelijke markt in afgelegen gebieden beschikbaar gaat komen, maar het is zeker niet uitgesloten.