Europees Parlement maakt einde aan geoblocken om digitale markt te versterken

Abonneer je gratis op Techzine!

Het Europees Parlement doet er veel aan om het publieke imago wat op te poetsen. Daartoe werd roaming dit jaar al grotendeels afgeschaft en nu doet men nog meer om van de Europese Unie een enkele markt te maken. Om die reden om ter een einde aan “onrechtvaardig” geoblocken, zodat online zaken makkelijker kunnen werken.

Samen met de Raad van Europa en de Europese Commissie, heeft het Parlement deze week besloten dat er nieuwe regels gelden. Die maken een einde aan geoblocken als het aankomt op de aankoop van goederen en diensten. De deal komt voort uit een belofte die de EU eerder in september maakte, waarbij consumenten in alle 28 lidstaten meer opties moesten krijgen.

Over de grens kopen

“Voor burgers betekent dit dat ze over de grenzen hun elektrische goederen kunnen kopen, een auto kunnen huren of zelfs concertkaartjes kunnen kopen, net als dat ze dat thuis doen”, lezen we in het persbericht van de Commissie. “Op deze manier voorkomen we dat mensen nog te maken krijgen met barrières als het betalen met een debit- of creditcard uit een ander land. Voor bedrijven betekent het verder meer mogelijkheden om over de grenzen te werken.”

De Commissie noemt drie specifieke voorbeelden van hoe dit straks gaat werken.

  • De verkoop van goederen zonder fysieke aflevering. Een voorbeeld ligt in een Belgische consument die in Duitsland een goedkope koelkast vindt. Hij mag dat bestellen en zelf levering regelen of de koelkast ophalen.
  • De verkoop van elektronische diensten. Denk aan een Bulgaarse consument die zijn website wil hosten bij een Spaans bedrijf. Dat is mogelijk tegen de kosten die een Spaanse consument bij dat bedrijf zou betalen, dus er komen geen extra heffingen meer.
  • De verkoop van diensten op een specifieke fysieke locatie. Stel dat een Italiaans gezin in Frankrijk naar een pretpark wil, dan kan dat zonder de aankoop via een Italiaanse dienst te moeten doen.

De gedachte achter deze regels is “de verkopen van e-commerce te doen stijgen in het voordeel van consumenten en bedrijven die voordeel willen halen uit de groeiende online markt in Europa.” Ondanks deze mooie woorden, is het wel nog zo dat er geen verplichting voor bedrijven is om de prijs voor iedereen gelijk te trekken of om voor iedereen een aankoop beschikbaar te maken.

De regelgeving zal eind volgend jaar voor de Europese markt gelden.