2min

Tags in dit artikel

Comsys introduceert in Nederland de allernieuwste dienst op het gebied van telefonie: Ring-Back tunes. Ring-Back tunes zijn muziekfragmenten die worden afgespeeld over de telefoonlijn totdat de telefoon wordt opgenomen. Er kunnen verschillende tunes worden ingesteld voor verschillende bellers of tijdstippen van de dag. Degene die belt hoort dus niet meer de gebruikelijke toon van een telefoon die overgaat, maar wordt verrast met een speciaal voor hem geselecteerd muziekfragment.

Ring-Back tunes zijn in 2002 geïntroduceerd in Zuid-Korea en zijn daar inmiddels een groot succes. Met name de "early adopters jongeren" kiezen massaal voor de dienst. Comsys levert exclusief voor Nederlandse operators een volledige Ring-Back tunes-oplossing, bestaande uit netwerk nodes voor de infrastructuur, billing interfaces en alle benodigde content zoals Top40-muziek. Onderdeel van de oplossing is SpeechFrame, Comsys’ IVR- en telefonieplatform voor het geautomatiseerd afhandelen van gesprekken. Er zijn drie verschillende versies, variërend van een introductiesysteem voor snelle time-to-market tot en met een volledig switch-geïntegreerde oplossing.

Ring-Back tunes zijn geschikt voor zowel mobiele als vaste netwerken. Abonnees kunnen de gewenste tunes selecteren via internet, Interactive Voice Response (IVR), WAP, SMS toolkits en I-mode. Ook is het mogelijk om een eigen opname te laten horen of – voor zakelijke gebruikers – een reclameboodschap. Diederik Husslage, account manager telecommunications bij Comsys: "De afgelopen paar jaar hebben we het grote succes van ringtones, logo’s en verwisselbare covers van mobiele telefoons kunnen aanschouwen. Blijkbaar hebben gebruikers behoefte aan personalisatie en individualisatie. Ring-Back tunes sluiten daar natuurlijk perfect bij aan. Het is dan ook geen wonder dat op dit moment veel telecomoperators interesse hebben voor deze nieuwe dienst. Comsys biedt hun een complete oplossing, waarmee in de infrastructuur, integratie én content wordt voorzien. "