2min

Tags in dit artikel

, ,

Nu de macht in Irak bijna wordt overgedragen, snellen bedrijven toe om de markt voor zich te winnen. Veel Amerikaanse bedrijven sturen agenten naar het land om alvast een fundering op te bouwen. Bedrijven als Coca Cola, Mc Donalds en Burger King zien grote mogelijkheden.

Maar vooral op computergebied ligt er in Irak een markt open om te veroveren. Naast Amerikaanse pioniers wordt deze markt vooral verovert door Koreaanse computer bedrijven. Al wekenlang zwerven er zaakwaarnemers rond in Basra en Bagdad. Ze zorgen voor relatieopbouw en het afsluiten van contracten.

Er zijn al enkele resultaten geboekt. De stichting van enkele internetcafe’s is een feit. Daarnaast is de distributie van computerchips op gang gekomen. En vooral het Koreaanse LG is hard aan het werk om voorraden over te schepen naar Irak. Bovendien is de bouw van pakhuizen en verkooppunten al van start gegaan.

Analisten voorspellen dat LG en andere bedrijven hiermee een goede zet doen. Veel Europese bedrijven zijn namelijk nog niet aanwezig in Irak, omdat ze het er nog te gevaarlijk vinden. Hier lijken de Aziaten, en dan vooral Koreanen, geen problemen mee te hebben.

Het lijkt erop dat Nederland ook achter het net gaat vissen. Geen enkel Nederlands bedrijf is bereid om mensen te sturen naar Irak. Ook niet als dit een goede afzetmarkt voor computeronderdelen kan betekenen. Dit moet ik natuurlijk nuanceren, daar er in Korea meer technologiebedrijven zijn dan in Nederland. Maar zelfs als we dat meenemen in onze overweging is het aandeel van het Nederlandse bedrijfsleven nihil.

Kortom, zodra Irak verder in het proces van opbouw geraakt, wordt het voor bedrijven in de ICT een aantrekkelijk land, met een open markt. Een markt waar ontzettend veel te behalen valt. Maar helaas voor Europa, een markt waar Koreanen de boel overheersen.