2min

Tags in dit artikel

,

Philips heeft vandaag bekendgemaakt voornemens te zijn het belang van de onderneming in de divisie Semiconductors in de loop van de tweede helft van 2006 terug te brengen tot een minder­heidsbelang door middel van een beursgang en/of verkoop van aandelen aan financiële investeerders. Tevens zal worden doorgegaan met het onderzoeken van mogelijkheden voor Semiconductors om deel te nemen aan toekomstige consolidatie van de industrie.

In december 2005 maakte Philips bekend dat zijn divisie Semiconductors juridisch zou worden afgesplitst om waarde te creëren voor de aandeelhouders van Philips en de divisie betere mogelijkheden te bieden de doelstellingen van zijn Business Renewal-programma te realiseren en een sterkere onderneming te worden.

In een brief die vandaag per e-mail aan alle medewerkers van Philips is gezonden, schreef de president en chief executive officer van de onderneming, de heer Gerard Kleisterlee: "Gedurende de afgelopen maanden hebben honderden Philips-medewerkers langdurig gewerkt aan zaken betreffende de ontvlechting van Semiconductors, terwijl een klein topteam gewerkt heeft aan de uitwerking van verschillende strategische alternatieven. Beide projecten liggen goed op schema en in de loop van dit proces hebben we de volgende stappen die we zullen doen en het resultaat waartoe het zal leiden – zowel voor Philips als voor Semiconductors – duidelijker kunnen definiëren. Dit heeft ons tot het besluit gebracht de omvorming van onze divisie Semiconductors tot een onafhankelijke onderneming die losstaat van Philips en waarin derden een meerderheidsbelang zullen hebben, te versnellen."

De heer Kleisterlee voegde daaraan toe: "De toekomstige deconsolidatie van Semiconductors is voor Philips een volgende stap in de richting van een beleid dat zich niet zozeer ten doel stelt grote aantallen elektro­nische onderdelen te fabriceren, maar zich meer richt op de implementatie van een strategie Philips om te vormen tot een onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en technologie, met een sterke marktgerichtheid op basis van ‘sense and simplicity’."