2min

Tags in dit artikel

, , , ,

De consumentenautoriteit heeft UPC een zevental boetes opgelegd met een totalbedrag van 303.000 euro. Deze boete is opgelegd omdat consumenten volgens de consumentenautoriteit misleidend en onjuist door het bedrijf zijn geinformeerd over de verkoop van abonnementen op digitale televisie van UPC.

Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit: "Consumenten zijn op basis van misleidende of onjuiste informatie overgehaald een dienst af te nemen waar ze zelf niet om hadden gevraagd en waarvoor ze moeite moesten doen om er vanaf te komen. Dit is in strijd met de elementaire regels van het consumentenrecht en daar treden wij tegen op."

In een poging van UPC om het gebruik van digitale televisie te stimuleren bood UPC bestaande klanten een mediabox aan die nodig is om een digitaal televisiesignaal te kunnen ontvangen. Aan deze mediabox is, na een proefperiode, een abonnement gekoppeld bovenop het bedrag wat al betaald wordt voor het analoge signaal.

In de onderzochte periode, 1 januari 2007 tot 1 april 2007, hanteerde UPC hierbij onder meer de verkoopmethoden colportage en telefonische verkoop. Bij ConsuWijzer en de Consumentenbond kwamen veel klachten binnen van consumenten over de wijze waarop de mediabox werd aangeboden.

Zo klaagden consumenten dat ze de mediabox gratis kregen aangeboden maar dat ze niet waren geïnformeerd dat ze na deze proefperiode aan een abonnement vastzetten. Ook kregen klanten een mediabox opgestuurd ondanks dat ze dat pertinent hadden aangegeven dat niet te willen.

UPC heeft de mogelijkheid om in beroep te gaan tegen deze uitspraak en het bedrijf is de mogelijkheden aan het uitzoeken om dit wel of niet te doen.