Abonneer je gratis op Techzine!

Apple verkocht in het eerste kwartaal van 2008 ruim 1,7 miljoen iPhones en heeft volgens een rapport van marktonderzoeker Gartner nu de derde plaats bereikt in de wereldwijde verkoop van smartphones.

Apple eindigde het kwartaal met een marktaandeel van 5,3 procent op de wereldwijde markt. Grote spelers Nokia en Research in Motion (RIM) behaalden de eerste en tweede plaats met respectievelijk 45,2 en 13,4 procent. Het aantal verkochte smartphones was dan ook fors hoger en kwam uit op respectievelijk 14,85 en 4,31 miljoen.

Hoewel RIM met 42 procent van de Amerikaanse markt in de Verenigde Staten de absolute nummer één blijft, lukte het Apple toch om wat marktaandeel te vergaren. Uit het rapport van Gartner blijkt Apple momenteel een marktaandeel van twintig procent te hebben in deze markt.

Over het algemeen genomen groeiden volgens Gartner de verkopen van smartphones met 29 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2007. Het totaal aantal verkochte smartphones kwam daarmee uit op 32,2 miljoen. Op de totale markt van mobiele telefoons werden er elf procent smartphones verkocht.

In Europa, het Midden-Oosten en Afrika werden er 11,7 miljoen smartphones verkocht, een groei van 38,7 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2007. Hieruit blijkt al wel dat ook de smartphone-markt in die landen sterk groeiende is. Hoe dan ook verbleekt dit bij de toename van 106 procent in Noord-Amerika naar 7,3 miljoen verkochte toestellen.

Met een wereldwijd groeipercentage van 107,30 procent kon RIM zichzelf de hoogste jaar-op-jaar stijging toeschrijven. Tweede in de ranglijst is Nokia met een groei van zo’n 25 procent. Gegevens over Apple zijn niet bekend omdat de iPhone nog geen vol jaar in de verkoop is.

[b]Instapmodel iPhone kan verkopen sterk beïnvloeden[/b]

Hoewel de ogen momenteel gericht zijn op de lancering van de 3G-iPhone aankomende maandag, spreekt analist Mike Abramsky van RBC Capital Markets zich op de valreep nog uit over Apple’s smartphone.

Hij stelt dat een goedkoper instapmodel of het normale model voor een lagere prijs de verkoop van de iPhone sterk kan beïnvloeden. Hij spreekt over groeipercentages van tussen de vijftig en honderd procent, wat het totale aantal verkochte iPhones in 2008 naar 20 tot 25 miljoen kan brengen.

Op die manier behaalt Apple ongehinderd zijn doel om over geheel 2008 veertien miljoen iPhones te hebben verkocht. Ook spreekt Abramsky zich uit over de periode na 2008, waarbij hij stelt dat de verkopen in 2009 nogmaals verdubbelen kunnen naar veertig tot vijftig miljoen iPhones.

Aan de andere kant is er ook minder positief nieuws. Als Apple niet aan de verwachtingen van gebruikers kan voldoen en simpelweg teleurstelt met de nieuwe iPhone, dan lijkt het eveneens onzeker of Apple zijn doel van veertien miljoen iPhones wel gaat halen.

Wat volgens Abramsky ook opnieuw een rol speelt is de prijs. Als de prijs van het product opeens veel hoger uitvalt gaan zijn voorspellingen niet op. Daarnaast kan het ook uitmaken of de iPhone direct na de WWDC te koop is, of dat men nog enkele weken moet wachten. Gezien de normale gang van zaken bij nieuwe producten lijkt dat laatste het meest waarschijnlijk.

Abramsky denkt ook dat Apple-baas Steve Jobs een belangrijke rol gaat spelen in de acceptatie van de nieuwe iPhone. Hij verwacht dat er tijdens de keynote uitgebreide aandacht geschonken gaat worden aan de nieuwigheden van de 2.0-firmware, die volgens Abramsky ook mogelijkheden voor videochats, GPS-navigatie en verbeterde internetmogelijkheden door de langverwachte 3G-ondersteuning bevat.