Kort voor Macworld 2009 maakte Apple bekend dat het in 2009 voor de laatste keer op de jaarlijkse beurs in San Francisco vertegenwoordigd zou zijn. De allerlaatste Macworld-keynote werd tegen alle verwachtingen in dan ook gegeven door marketingman Phil Schiller.

New York Times technologie-journalist en Macfan David Pogue stelde hierover enkele vragen aan Schiller. Schiller herhaalt min of meer de officiële verklaring van Apple, waarin het aangeeft dat er genoeg andere wegen zijn waarop consumenten benaderd kunnen worden: De kosten en moeite die in dergelijke shows gestoken worden wegen niet langer op tegen de baten.

Middels de eigen Apple Stores maakt het bedrijf volgens Schiller in één week tijd meer mensen bekend met haar producten dan zij met 100 Macworld-beurzen kan bewerkstelligen. Bovendien, geeft Schiller aan, valt Macworld simpelweg ongunstig voor Apple. Het bedrijf wordt verwacht om elk jaar in januari weer met nieuwe producten te komen, maar dit is volgens Schiller gewoon "niet vol te houden".

Apple introduceert doorgaans nieuwe versies van iLife en iWork rond maart, nieuwe iPod’s worden doorgaans geïntroduceerd in oktober en de productcyclus van de iPhone zou in juni eindigen. Ook zijn de periode voorafgaand aan de feestdagen (november) en de periode waarin de scholen weer beginnen (einde zomer) belangrijke momenten voor productupdates. Geen van deze momenten valt in januari.

Pogue geeft daarnaast in een interview met One More Thing aan dat de reden voor Jobs’ afwezigheid op Macworld dit jaar niet alleen te wijten is aan zijn gezondheid. Volgens hem speelt ook de omvang van updates een rol. "Als er grote updates op de planning stonden, was Jobs er zelf wel geweest", aldus Pogue.

Ook kan Apple veel meer publiciteit creëren met eigen shows zoals het het afgelopen jaar meermaals heeft gedaan. Die vinden plaats wanneer Apple klaar is en niet wanneer het bedrijf verwacht wordt klaar te zijn. Bovendien zijn ze vele malen goedkoper dan een jaarlijkse beurs als Macworld. Er gaan overigens wel geruchten dat Apple van plan is om volgend jaar op de CES in Las Vegas vertegenwoordigd te zijn.