2min

Tags in dit artikel

, , ,

KPN gaat een extra vergoeding vragen voor diensten die gebruik maken van VoIP. KPN ziet zichzelf daartoe genoodzaakt nu oude verdienmodellen achterhaald blijken en haar gebruikers diensten als Skype en WhatsApp massaal omarmen. Zo blijkt dat ruim 85 procent van de klanten van Hi met een smartphone WhatsApp gebruikt.

Dit maakte KPN-topman Eelco Blok gister bekend in een toelichting op de strategie van het bedrijf tot en met 2015. Het bedrijf maakte grote verliezen doordat veel van haar klanten gebruikmaken van diensten als Skype en WhatsApp. Via deze diensten worden gesprekken en berichten over het internet verwerkt. Dit vervangt dus het normale bellen en sms’en waardoor KPN de nodige omzet misloopt. Ter illustratie: augustus 2010 was het gebruik van WhatsApp nog nul procent bij Hi. Nu maakt ruim 85 procent van de smartphoneklanten gebruik van de applicatie.

De wijzigingen zullen naast voor KPN ook voor dochterbedrijven Hi en Telfort gelden en gaan vanaf de zomer in. Blok laat weten dat hij geen extra vergoeding zal vragen voor specifieke applicaties, maar wel voor diensten die gebruik maken van bijvoorbeeld VoIP. Hoeveel deze extra vergoeding zal gaan worden, liet KPN niet los. Ook liet KPN weten dat nog niet precies duidelijk is hoe de nieuwe abonnementen er uit zullen gaan zien. Wel laat zij weten dat er voor bestaande abonnees er niets zal veranderen. In wezen is dit ook zo. Er staat namelijk in de Algemene Voorwaarden van het bedrijf dat het gebruik van VoIP verboden is. Momenteel laat KPN dit echter nog wel toe, maar deze regel zal met de intrede van de nieuwe abonnementen wel na worden geleefd.


Update 13:04: Een KPN-woordvoerder heeft in een reactie laten weten dat er voor applicaties als WhatsApp niet extra betaald hoeft te gaan worden. De extra vergoeding die KPN gaat vragen zou alleen gelden voor VoIP-toepassingen.