2min

Tags in dit artikel

, ,

Zaken doen met Groupon is niet verstandig: de enige partij die er financieel beter van wordt is Groupon zelf. Ondernemers die met Groupon in zee gaan halen geen nieuwe klanten binnen, maar stimuleren "disloyaliteit". Daarnaast misleidt Groupon potentiële klanten door onjuiste informatie te geven op hun website.

Dat zegt marketingspecialist Max Kohnstamm. Volgens hem zet Groupon ondernemers die overwegen om met de online kortingsdienst in zee te gaan op het verkeerde been. Op de website GrouponWorks.com kunnen ondernemers informatie vinden over consumenten die gebruik maken van de diensten van Groupon, hierop worden leeftijd, inkomen en koopmotieven vermeld. Maar deze informatie is misleidend. Als Groupon weigert om zijn teksten op deze website aan te passen, dient Kohnstamm een klacht in bij de Reclame Code Commissie.

Daarnaast is zaken doen met Groupon niet goed voor de portemonnee van ondernemers. Onderzoeksbureau The Voice heeft een onderzoek verricht naar de vruchten van de dienstverlening van Groupon. 479 consumenten en 183 ondernemers namen hieraan deel.

Volgens Kohnstamm toont het onderzoek aan dat de cliëntele voor de ondernemer niet groter wordt. Sterker nog, door gebruik te maken van de diensten van Groupon bereiken zij het tegenovergestelde. "Door de consument dagelijks met forse kortingen te bestoken, stimuleert Groupon ‘disloyaliteit’", aldus Kohnstamm.

Vooral voor de horeca zijn de Groupon-deals uitsluitend winstgevend voor Groupon, aldus Kohnstamm. Hij adviseert ondernemers om andere marketingactiviteiten te ontplooien om meer klanten binnen te halen en de omzet te vergroten.

Groupon heeft nog niet gereageerd op de kwestie. "We hebben de gegevens opgevraagd, en zullen die nu eerst analyseren, aldus een woordvoerder van het bedrijf. Hij benadrukt dat een ruime meerderheid van de consumenten tevreden is over de dienstverlening van Groupon. Tweederde van de ondernemers doet zelfs opnieuw zaken met Groupon. De woordvoerder sluit niet uit dat informatie op de website van Groupon in de toekomst zal worden aangepast.

Twee weken geleden toonde het programma Tros Radar aan dat een grote groep klanten ontevreden is over Groupon. Als ze een defect product geleverd kriijgen, geen gebruik kunnen maken van een dienst waarvoor ze betaald hebben of een andere dienst geleverd krijgen, geeft Groupon niet thuis. In plaats daarvan adviseert de kortingsdienst dat klanten hun beklag moeten doen bij de leverancier. Groupon zegt zich niet te herkennen in dit beeld en benadrukt dat klanten altijd terecht kunnen bij de klantenservice van het bedrijf.