Abonneer je gratis op Techzine!

De netwerkstoring die Vodafone al sinds gisterenochtend in haar greep houdt, gaat vandaag de tweede dag in. De provider laat weten dat ze er afgelopen nacht in geslaagd is het 2G-netwerk opnieuw op te starten. Het 3G-verkeer wordt gedeeltelijk omgeleid via andere locaties. Vodafone verwacht nog enkele dagen nodig te hebben om alle problemen te herstellen.

Gisteren aan het eind van de middag meldde Vodafone dat zo’n 10 tot 15 procent van haar klanten in de regio Rotterdam, Den Haag en Kennemerland netwerkproblemen ondervond. Zij kunnen sindsdien niet bellen, sms’en of internetten via de mobiele telefoon. Ook vanochtend konden deze klanten nog steeds niet bellen, ondanks de belofte van de provider dat iedereen gisterenavond weer zou kunnen bellen.

Vodafone laat in een persverklaring weten dat het erin geslaagd is om het 2G-netwerk weer operationeel te krijgen. Daarvoor heeft de provider een noodvoorziening geplaatst. Dat nog niet alle klanten kunnen bellen, sms’en en internetten heeft te maken met het feit dat alle klanten opnieuw op het netwerk aangesloten moeten worden. Het maken van de verbinding tussen de noodvoorziening en de zendmasten moet handmatig worden uitgevoerd en dat vergt tijd. Het 3G-verkeer wordt gedeeltelijk omgeleid via andere locaties.

Vodafone verwacht dat de helft van de getroffen klanten rond 10 uur weer gebruik kan maken van bel-, sms- en voicemaildienst. De overige klanten zullen waarschijnlijk pas aan het eind van de dag weer kunnen bellen en sms’en. Mobiel internet verloopt via het 3G-netwerk en zal naar verwachting beperkt hersteld zijn rond 10 uur. Vodafone verwacht dat het nog enkele dagen nodig zal hebben om het 3G-netwerk volledig te herstellen.

Op woensdagochtend om 5 uur brak er brand uit in een bedrijfspand van Vodafone aan de Caïrostraat in Rotterdam. Dit pand bleek een belangrijke schakel te zijn in het Vodafone-netwerk. Uit veiligheidsoverwegingen besloot Vodafone gisteren om in de loop van de ochtend alle stroomtoevoer naar het pand af te sluiten. Naar schatting ondervond toen een kwart van de Vodafone-klanten hinder van de storing.


Vodafone zegt in een persverklaring dat de herstelwerkzaamheden langzamer verlopen dan verwacht. De provider verwacht dat technici nog de hele dag en nacht bezig zullen zijn om het 2G-netwerk volledig te herstellen. Het herstel van het 3G-netwerk verloopt volgens planning, maar zal naar verwachting nog enkele dagen nog in beslag nemen. De voicemailservice zal eveneens nog enkele dagen platliggen.

Ten slotte meldt Vodafone dat door het instellen van de omleidingen filevorming optreedt in het netwerk. Daardoor kan het voorkomen dat klanten meerdere pogingen moeten ondernemen voor het opzetten van gesprekken of mobiele internetsessies.