Fujitsu geeft Windows 8 schuld slechte verkoop

Abonneer je gratis op Techzine!

Computerfabrikant Fujitsu stelt dat de tegenvallende verkopen van zijn computers de schuld zijn van Windows 8.

"Maar weinig gebruikers hadden en hebben interesse in Windows 8 sinds de lancering van het OS in oktober", zo vertelt president van Fujitsu Masami Yamamoto, aan journalisten in Tokyo. Daarnaast zorgt een tegenvallende vraag in Europa voor slechte verkopen, zo stelt hij.

Voor 31 maart zullen waarschijnlijk 6 miljoen eenheden verkocht worden, tegenover een verwachting in oktober van nog 7 miljoen.

De verkopen in de Verenigde Staten daalden 21 procent ten opzichte van een jaar eerder in dezelfde periode een jaar eerder. Die periode besloeg de vier weken nadat Microsoft Windows 8 had uitgebracht. Dit blijkt uit een rapport van Port Washington dat op 29 november 2012 werd gepresenteerd. De daling werd versterkt door meer vraag naar de iPad van Apple in plaats van de traditionele laptop.

Dell, een andere hardwarepartner van Microsoft, lijkt overigens geen problemen te hebben met Windows 8. Deze pc-fabrikant liet zelfs weten dat de vraag naar Windows 8 "vrij hoog" was.

De cijfers van Net Applications wijzen echter weer dat de verkoop van Windows 8 inderdaad tegenvalt. Sinds de lancering heeft het OS nog maar 1,6 procent van de markt in handen. Windows Vista had in dezelfde periode tijdens zijn lancering al 2,2 procent van de markt in handen en Windows 7 zelfs al 6,2 procent.