2min

De zoekmachine van Google, Microsoft en Yahoo krijgen binnenkort te maken met richtlijnen rond "het recht om vergeten te worden", dat hebben Europese toezichthouders besloten. De toezichthouders hebben dit besloten omdat elke zoekmachine nu op zijn eigen manier om gaat met een dergelijk verzoek en het daardoor niet duidelijk is hoe deze worden afgehandeld.

In mei van dit jaar oordeelde het Europese Hof dat een Europeaan het recht heeft om vergeten te worden door een zoekmachine. Dat betekent dat als er wordt gezocht op de naam van een persoon en er resultaten opduiken waarin de naam van de persoon voorkomt, deze een verzoek kan indienen deze te verwijderen. De enige regel die daar aanhangt is dat de zoekresultaten niet langer actueel of relevant moeten zijn. Dat is echter een moeilijk te interpreteren begrip en onmogelijk voor zoekmachines om goed uit te zoeken aangezien ze duizenden verzoeken per dag ontvangen.

Google heeft besloten om de eigenaren van een website te informeren als een artikel wordt verwijderd uit de zoekmachine naar aanleiding van een verzoek met het recht om vergeten te worden. Uitgevers hebben al laten zien hier dankbaar gebruik van te maken, zo zijn een voormalig politicus en scheidsrechter al opnieuw in het zonnetje gezet nadat ze een dergelijk verzoek hadden ingediend, beide waren betrokken bij fraude en wilden die zoekresultaten graag verwijderd hebben.

De Europese toezichthouders komen nu dus met richtlijnen waar de zoekmachines zich aan moeten houden als ze een dergelijk verzoek in behandeling nemen. De verwachting is dat de richtlijnen eind november klaar zullen zijn, het is nog onbekend hoe de toezichthouders denken over de methode die Google hanteert waarbij de website-eigenaar wordt geïnformeerd als er pagina’s worden verwijderd. Ook is het onduidelijk of de zoekresultaten uit alle versies van Google moeten worden verwijderd of alleen de Europese, Google hanteert namelijk voor elk land een aparte Google-versie, zodat het lokale resultaten beter kan afstemmen.