De Autoriteit Consument en Markt (ACM) ziet geen reden om een nieuw marktonderzoek in te stellen nu UPC en Ziggo zijn gefuseerd. Tele2 had de ACM verzocht een nieuw onderzoek in te stellen naar de televisiemarkt omdat het van mening is dat Ziggo een te grote machtspositie heeft gekregen.

De ACM stelt dat UPC en Ziggo gezamenlijk een marktaandeel hebben van zo’n 55 tot 60 procent en dat lag enkele jaren geleden nog tussen de 60 en de 70 procent. Er is dus wel degelijk voldoende concurrentie aldus de ACM. KPN wist de afgelopen jaren zijn positie uit te bouwen van 10 tot 20 procent naar 25 tot 30 procent. Daaruit blijkt aldus de ACM dat er geen regulering nodig is omdat de markt zichzelf reguleert door goede concurrentie te bieden.

Tele2 vangt dus bot bij de toezichthouder en zal wederom geen toegang krijgen tot de kabel. Tele2 concurreert op dit moment al met KPN en Ziggo door televisie aan te bieden via de DSL- en glasvezel-verbindingen. De snelheid van de DSL-verbindingen laat op veel plaatsen echter nog te wensen over en de uitrol van glasvezel gaat nog jaren duren voordat er echt miljoenen huishoudens bereikt kunnen worden.