‘Europese Commissie doet onderzoek naar Apple’s nieuwe muziekdienst’

Abonneer je gratis op Techzine!

Volgens bronnen van de Financial Times heeft de Europese Commissie een vooronderzoek gestart naar de nieuwe streaming muziekdienst van Apple. De Europese Commissie is bang dat Apple zijn macht gaat misbruiken om te kunnen concurreren met diensten als Spotify.

Het gerucht gaat al maanden de ronde dat Apple binnenkort met zijn eigen streaming muziekdienst gaat komen. Wanneer de dienst precies komt is nog steeds onduidelijk, waarschijnlijk rond de zomer. Voordat Apple zijn nieuwe muziekdienst heeft gelanceerd wordt er door de Europese Commissie al een onderzoek uitgevoerd om te voorkomen dat het bedrijf uit Cupertino zijn macht zal misbruiken.

Er zou inmiddels contact zijn gelegd met verschillende grote platenmaatschappijen die allemaal een vragenlijst hebben ontvangen die ze moeten invullen. Op basis van de antwoorden die de Europese Commissie ontvangt zal worden besloten of er een officieel onderzoek komt.

Op dit moment domineert Spotify de streaming muziekmarkt, het bedrijf heeft de meeste betalende maar ook de meeste gratis abonnees. Onder artiesten en platenmaatschappijen is er momenteel wat onvrede over het gratis model van Spotify, dat reclame-inkomsten die de gratis versie moeten compenseren zouden veel te weinig opleveren. Verder hanteert Spotify het beleid dat een artiest mee kan doen met beide abonnementen (gratis en betaald) of helemaal niet. Sommige artiesten hadden aangegeven hun muziek alleen beschikbaar te willen stellen voor betaalde abonnees. Spotify weigert dit vooralsnog met als resultaat dat Taylor Swift haar muziek heeft verwijderd op Spotify.

Het gerucht gaat dat Apple van plan is om alleen een betaald abonnement in te voeren voor 9,99 euro per maand. Iets wat veel artiesten op dit moment zullen toejuichen. Daarnaast zou Apple van plan zijn om artiesten een exclusief contract aan te bieden met hogere vergoedingen als ze hun muziek exclusief via Apple’s streaming muziekdienst verspreiden en dus niet via Deezer, Google Play Music, Spotify en alle andere.

Aangezien Apple nog zo’n 200 miljard dollar op de plank heeft liggen kan het veel exclusieve deals maken om gebruikers naar zijn muziekdienst te lokken, als de gebruikers binnen zijn kan de balans worden opgemaakt en kan de dienst winstgevend worden gemaakt. Waarschijnlijk is de Europese Commissie bang dat Apple zijn financiële middelen gaat misbruiken om de markt te kopen. De artiesten en platenmaatschappijen lopen hier ongetwijfeld warm voor maar de consument is uiteindelijk de verliezer.

Als streaming muziekdiensten elkaar gaan beconcurreren met exclusieve contracten dan heeft de consument straks meerdere abonnementen nodig. Aangezien de grote namen dan verspreidt zullen zitten over de verschillende diensten.