1 min

Google heeft onder druk van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) zijn privacybeleid aangepast in Nederland. De wijzigingen zijn weliswaar minimaal maar Google hoopt hiermee wel een boete te ontlopen van maximaal 15 miljoen euro.

Het CBP is van mening dat Google zijn gebruikers niet goed op de hoogte houdt van de manier waarop gegevens uit verschillende Google-diensten worden uitgewisseld en gecombineerd om vervolgens gepersonaliseerde advertenties aan te bieden.

Volgens het CBP is dit van toepassing op de ingelogde gebruikers bij Google maar ook voor de "anonieme bezoekers", Google leek niet erg voornemens om aanpassingen door te voeren, maar met de dreiging van een dwangsom van 15 miljoen euro is de techgigant toch over de brug gekomen.

Google heeft zijn privacybeleid aangepast en geeft nu duidelijk weer dat informatie uit verschillende diensten kan worden gebruikt om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden. Zo kan informatie uit Google+ en YouTube worden gebruikt om een advertentieprofiel aan te bieden in de zoekmachine.

Google vraagt aan nieuwe gebruikers tegenwoordig specifiek toestemming om gegevens te mogen combineren voor gepersonaliseerde advertenties. Nu eist het CBP alleen nog dat Google zijn gebruikers informeert over het gebruik van persoonsgegevens anders deelt het alsnog een boete uit van 5 miljoen euro. Google zou inmiddels gestart zijn met een privacycampagne.