2min

Microsoft heeft zijn kwartaalcijfers bekendgemaakt en die laten een daling zien van zowel de omzet als de winst. Er is echter geen reden tot paniek want Microsoft ziet de omzet uit nieuwe businessmodellen fors toenemen terwijl enkele oude wegzakken. Op de beurs wordt ook positief gereageerd en het aandeel Microsoft staat flink in de plus.

Microsoft heeft een omzetgroei gerealiseerd van 140 procent met de Azure-clouddienst, waarmee Azure het bedrijfsonderdeel is wat het snelste groeit binnen Microsoft. De premium-diensten van Azure zorgden voor een omzetgroei van maar liefst 300 procent.

De verkoop van Office 365-abonnementen ging ook fors omhoog, de omzet steeg met bijna 70 procent, in totaal zijn er nu 20,6 miljoen consumenten met een Office 365-abonnement. Daar zijn de zakelijke gebruikers dus nog niet bij inbegrepen.

Microsoft Dynamics wist een omzetgroei te realiseren van 11 procent terwijl het aantal seats werd verdubbeld in een jaar tijd. Daarmee speelt Microsoft nog steeds een grote rol in de CRM-markt.

Microsoft wist ook meer Surface-hardware te verkopen in het vierde kwartaal, mede door de introductie van de Surface Pro 4 (review) en de Surface Book. De omzet uit Surface-producten steeg met maar liefst 29 procent.

De totale omzet ging echter naar beneden dus dat betekent dat er ook slecht nieuws is en dat is vooral te vinden in de verkoop van smartphones. De omzet uit smartphones daalde met 49 procent en dat heeft vooral te maken met de nieuwe strategie van Microsoft om nog maar een handje vol smartphones per jaar te introduceren in plaats van meer dan tien smartphones.

Het is een bewuste keuze van Microsoft om wel actief te blijven in de smartphonemarkt maar niet op zo’n extreem niveau. Het is uiteindelijk heel moeilijk om geld te verdienen in de smartphonemarkt en daar lijkt Microsoft zijn vingers niet aan te willen branden. Tegelijk wordt er wel hard gewerkt aan Windows 10 Mobile om daar een succesvol mobiel besturingssysteem van te maken. Microsoft kan dat echter niet alleen dus waarschijnlijk gaat Microsoft nog partners zoeken die Windows 10-smartphones willen maken.

Ook de verkoop van Windows-licenties is verder gedaald, wat logisch is door de slechte pc-markt en het feit dat Microsoft Windows 10-licenties gratis verstrekt aan mensen met een Windows 7 en Windows 8-licentie. Hoewel de omzet uit Windows-licenties onder druk staat ziet Microsoft de omzet uit de Windows Store en uit het zoekverkeer van zoekmachine Bing toenemen. Dat is weer te danken aan Windows 10, dat besturingssysteem zorgt voor meer verkopen in de Windows Store en voor meer zoekopdrachten via Bing die weer zijn voorzien van zoekadvertenties.

De strategie van Microsoft is Mobile first, Cloud First en de cloudstrategie lijkt zeker zijn vruchten af te werpen. De mobiele strategie is niet onaardig met alle apps en de Surface-producten, maar wat betreft de smartphones, daar is nog werk aan de winkel.