Sony ziet winst stijgen door PlayStation 4 maar sensorverkopen dalen

Abonneer je gratis op Techzine!

Sony heeft ook zijn kwartaalcijfers bekendgemaakt en dat bedrijf ziet zijn kwartaalwinst met maar liefst 33 procent stijgen tot 910 miljoen euro. Het goede resultaat is vooral te danken aan de PlayStation 4-divisie. Waarschijnlijk hebben veel mensen een PlayStation 4 console onder de kerstboom gevonden.

Sony deed dus goede zaken met de PlayStation 4 en bijbehorende games en netwerkdiensten. De omzet steeg met 10,5 procent en komt omgerekend uit op 4,45 miljard euro. In totaal heeft Sony al meer dan 35 miljoen PlayStation 4-consoles verkocht en het afgelopen kwartaal gingen er maar liefst 8,4 miljoen over de toonbank, een stuk meer dan de 6,4 miljoen hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Sony haalt normaliter ook een hele goede omzet uit zijn sensordivisie en dan voornamelijk uit de camerasensoren die door veel smartphonefabrikanten worden gebruikt. De omzet uit deze divisie valt echter tegen en de omzet is met 12,6 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Sony heeft recent nog de nodige investeringen gedaan in deze divisie en hoopt deze in de toekomst nog fors uit te breiden met onder andere sensoren voor de Internet of Things.

Sony Mobile heeft voor zijn smartphones het afgelopen jaar een minder ambitieuze strategie gehanteerd dan de afgelopen jaren. Het bedrijf heeft minder modellen uitgebracht en voert een vlaggenschip nu een heel jaar in plaats van slechts zes maanden. Het gevolg is wel dat Sony minder smartphones heeft verkocht, maar hierdoor is de divisie ook niet meer verantwoordelijk voor grote verliezen. In totaal verkocht Sony het afgelopen kwartaal 7,6 miljoen smartphones tegen 11,9 miljoen een jaar eerder. Sony verwacht in het huidige fiscale jaar dat tot 1 april loopt zo’n 25 miljoen smartphones te verkopen.

De uiteindelijke omzet van Sony kwam uit op 2580 miljard Yen, omgerekend 19,6 miljard euro en de winst kwam uit op 910 miljoen euro.