Deutsche Telekom vervangt vrijwel gehele bestuur T-Mobile Nederland

Stay tuned, abonneer!

Volgens het persbericht van T-Mobile is het tijd voor het bestuur om ruimte te maken zodat een nieuw bestuur de tweede fase van het transformatieprogramma van T-Mobile Nederland kan uitvoeren. Klinkt natuurlijk een stuk beter dan Deutsche Telekom haalt de bezem door T-Mobile Nederland en vervangt vrijwel alle topmensen in het bestuur.

Het is uiteindelijk wel wat er gebeurd, Deutsche Telekom is eigenaar van T-Mobile Nederland en dus ook in de positie om zijn wil op te leggen aan het Nederlandse bedrijf. Het afgelopen jaar heeft Deutsche Telekom geprobeerd om T-Mobile Nederland te verkopen, maar dat is mislukt, het gewenste overnamebedrag werd niet geboden. Of de mislukte verkoop te wijten is aan het Nederlandse bestuur is moeilijk te zeggen, maar aangezien dat bestuur nu wordt vervangen, lijkt Deutsche Telekom te denken van wel.

De CEO van T-Mobile Nederland, Mark Klein, vertrekt bij de provider, hij gaat weer in aan de slag in Duitsland, deze keer bij een Duitse verzekeraar. De directeur van de consumentendivisie, Marco Kind, vertrekt ook, net als Freddy Dijkman, financiële man, en Lampros Iskos, de technologiedirecteur.

Allemaal moeten ze plaatsmaken voor nieuwe mensen die door Deutsche Telekom worden benoemd. Zij krijgen volgens het persbericht de taak om het tweede deel van digitale transformatie in te zetten. Met een nieuwe mobile first strategie, waarbij meer de focus komt te liggen op dataverbruik dan op bellen. De zogenaamde "Life forward"-campagne die als het ware wordt gerecycled vanuit de Verenigde Staten, want T-Mobile USA gebruikt deze campagne al wat langer.

Het nieuwe bestuur krijgt ongetwijfeld nog een taak mee al wordt die op dit moment nog niet gedeeld. Mogelijk moet het nieuwe bestuur ervoor zorgen dat een eventuele verkoop in de toekomst wel gaat slagen. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door de kosten te verlagen, dat kan door het mes te zetten in de 1500 werknemers van het bedrijf, het kan er ook voor kiezen om T-Mobile op papier beter te presenteren. Het klantenbestand van T-Mobile loopt al jaren terug, er gaan geruchten dat Deutsche Telekom meer een prijsvechter van T-Mobile Nederland wil maken, zodat het snel veel nieuwe klanten gaat aantrekken. Op papier is T-Mobile dan een stuk interessanter.

Het komende jaar zal snel duidelijk worden welke kant T-Mobile Nederland op gaat en wat het doel gaat zijn.