Amazon en Apple geven klanten geld terug voor te dure e-books

Abonneer je gratis op Techzine!

Amazon, Apple, Barnes & Noble en Kobo gaan op korte termijn geld teruggeven aan klanten die teveel hebben betaald voor e-books die zijn aangeschaft tussen 2010 en 2012. Dit is het gevolg van een rechtszaak die werd aangespannen tegen de bedrijven voor het opdrijven van de e-book prijzen.

Apple heeft geprobeerd om via een standaardcontract uitgevers aan zich te binden waarbij het bedrijf uit Cupertino 30 procent van de omzet kreeg. Dit zorgde ervoor dat de prijs van een e-book fors omhoog ging, in plaats van 9,99 dollar ging de prijs naar 12,99 dollar of zelfs 14,99 dollar. Het was Apple’s manier om iets te doen tegen de dominantie van Amazon.

Het trok echter ook de aandacht van de Amerikaanse Justitie die al snel tot de conclusie kwamen dat het een soort van kartelvorming was en dat is strafbaar. Uiteindelijk is de zaak geschikt en moeten de bedrijven klanten gaan compenseren. Klanten krijgen voor e-books uit de bestsellerlijst 6,93 dollar terug per e-book en voor de overige e-books 1,57 dollar.

Het zijn echter vooral Amerikaanse klanten van Amazon, Barnes & Noble, Kobo en Apple die geld terug krijgen, zij krijgen het geld automatisch teruggestort in hun account en kunnen dat weer besteden aan nieuwe e-books of andere producten die de bedrijven verkopen. De schikking heeft alleen effect op de Verenigde Staten, in Europa heeft Apple al eerder een schikking getroffen, daarbij heeft het bedrijf moeten betalen aan de Europese Commissie maar niet aan de consument.