2min

De Chinese internetgigant Alibaba zag zijn omzet het afgelopen kwartaal flink groeien. De omzet ging in totaal met 59 procent omhoog naar 4,4 miljard euro. De winst daalde echter met ruim driekwart, naar 959 miljoen euro. De extra omzet van het bedrijf kwam vooral uit internationale verkopen.

De internationale verkopen vormen nu zo’n 4 procent van de totale omzet van Alibaba, de rest komt allemaal nog uit China. Desondanks is de internationale groei flink te noemen, want de internationale omzet is met 123 procent gestegen tussen april en juni, wat erop wijst dat de webwinkel eindelijk internationaal voet aan de grond krijgt.

De meeste internationale groei zou gehaald zijn uit de aankoop van het in Singapore gevestigde Lazada, een soortgelijke onderneming waarmee het nu daar een goede aanwezigheid heeft verkregen op de markt. De aankoop maakt onderdeel uit van een nieuwe strategie binnen Alibaba, dat zich nu niet alleen meer wil concentreren op markten waar internetondernemingen al een grote rol van belang spelen. In plaats daarvan ligt de focus nu meer op Zuidoost-Aziatische landen waar de internetmarkt zich nog aan het ontwikkelen is.

Overigens haalt Alibaba ook steeds meer omzet uit mobiele verkopen. Het aantal Chinese gebruikers dat via hun mobiele telefoon producten kocht op Alibaba groeide van 410 miljoen in drie maanden tijd naar 427 miljoen.

Alibaba werd in 1999 opgericht door Jack Ma en is erg bekend in China. Daar heeft de onderneming een bekendheid en een grootte vergelijkbaar met Amazon.com in de Verenigde Staten. De uitbreiding naar vooral andere markten gaat vrij moeizaam, maar behoort wel tot de plannen van Alibaba voor de komende tien jaar.